maandag 20 oktober 2014

Moe zijn versus slaap hebben

Voor gezonde mensen is moe zijn hetzelfde als slaap hebben. En slapen betekent voor gezonde mensen; opladen en uitgerust wakker worden.

Voor ons is moe zijn iets waarmee we wakker worden, onze oplader werkt
niet goed meer. Soms noemen we moe zijn zelfs 'een goeie dag'.

Slapen is voor ons; uitgeput naar bed gaan en dan bijna net zo uitgeput weer opstaan of, wanneer we geluk hebben, ietsje uitgerust, maar nog steeds moe wakker worden.

Maar ook gezonde mensen kennen het wel, het niet kunnen slapen na een veel te drukke dag, ondanks de vermoeidheid. Hoe meer activiteiten, prikkels en te verwerken informatie, hoe minder slaap.

Nu hebben wij chronisch vermoeiden 'iets' minder activiteiten, prikkels en te verwerken informatie nodig om overprikkeld en uitgeput te raken.. En eigenlijk is het woord 'overprikkeld' na een (voor ons) drukke dag een understatement. Ook 'moe' en zelfs 'uitgeput' is vaak niet het juiste woord. Een lijf wat volledig overstuur is, komt meer in de buurt. En nee, dat is niet hetzelfde als slaap hebben..

Maar als je je zenuwstelsel (op tijd) de tijd geeft om tot rust te komen in een prikkelvrije omgeving, dan komt de slaap uiteindelijk vanzelf. Bij mij dan, bij jullie ook?

Kort samengevat:

Moe zijn is voor ons overprikkeld zijn, slaap komt pas als we ontprikkeld zijn.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.