maandag 4 mei 2015

Lyme | Volle Maan

Het klinkt een beetje vaag en zweverig, dat er een verband zou zijn tussen Lyme en Volle Maan, maar er zijn wel degelijk interessante feitjes over te vinden, waardoor het allemaal wat duidelijker wordt.

Maancyclus 
Een maancyclus duurt 29 dagen. 29,53 om precies te zijn. Ongeveer even lang als de voortplantingscyclus van de Borrelia (28-30 dagen) en de menstruatiecyclus (voortplantingscyclus) van de vrouw (gemiddeld 28 dagen). 

Die cyclus houdt in dat de maan in 29,53 dagen om de aarde heen draait. 
Tegelijkertijd draaien de maan en de aarde samen al tuimelend om de zon heen. Hierdoor verandert de lichtval van de zon op de maan steeds en krijgen we elke week een groter of kleiner deel van de maan te zien. 

1x in de maand zien we niks van de maan, omdat deze dan tussen de aarde en de zon in staat en alleen aan de achterkant wordt beschenen, vanaf de aarde gezien. Dit noemen we Nieuwe Maan. 2 weken later zien we een volledig verlichte maan, dit noemen we Volle Maan.

Invloed van de maan op de zee 
We kennen allemaal wel de aantrekkingskracht van de maan, die het water op aarde naar zich toe trekt, waardoor er eb en vloed ontstaat. Het punt van de aarde dat het dichtst naar de maan toe gedraaid is, wordt het meest beïnvloed door deze zwaartekracht.

Zowel bij Volle Maan als bij Nieuwe Maan liggen de aarde, de zon en de maan op 1 rechte lijn. De volgorde is verschillend, maar bij beide opstellingen zorgen de zon en de maan tegelijk voor een extra grote zwaartekracht die aan de aarde 'trekt'. 
Op deze dagen is het verschil tussen hoog- en laagwater het grootst.

Ook de elektromagnetische energie rond de aarde neemt toe tijdens Nieuwe en Volle Maan en er wordt een duidelijke verandering waargenomen in het gedrag van dieren, als het gaat om jacht, voortplanting en migratie/trek.

Zowel mens als dier reageert op 
de verhoogde zwaartekracht bij 
Volle en Nieuwe Maan

Invloed van de maan op Borrelia 
Als je weet hoe groot de invloed van de maan op het water is (het aardoppervlak bestaat voor 75% uit water) en je bedenkt dan dat het menselijk lichaam voor 80% uit water bestaat (wat ik me overigens bijna niet kan voorstellen), dan is het niet zo vreemd dat ons lichaam, inclusief de Borrelia, net als de zee reageert op maanstanden, ondanks dat we niks voelen van deze zwaartekracht.

Let maar eens op of jouw (natuurlijke) menstruatiecyclus samenvalt met 1 van de 2 maanstanden. Als de voortplantingscyclus van mens en dier beïnvloed wordt door de aantrekkingskracht van de zon en de maan samen, dan valt daar ook de voortplantingscyclus van de Borrelia onder.

Behandeling tijdens Nieuwe / Volle Maan
Het is overigens niet de voortplantingscyclus van de Borrelia zelf die voor verergering van symptomen zorgt, maar de behandeling van de bacteriën die elke 28-30 dagen massaal tevoorschijn komen om zich voort te planten. Bij het afsterven van de bacteriën komen meer gifstoffen vrij, die de verergering van klachten veroorzaken. Hierdoor is extra ontgiften heel belangrijk rond deze dagen en als je de ontgifting al goed op orde had, kun je naast extra ontgiften ook extra bacteriedodende middelen inzetten. (Deze volgorde is erg belangrijk!)

Net zoals de behandeling bij elke persoon een ander effect heeft, reageert ook iedereen (en iedere bacterie) verschillend op de maanstanden. De 1 zal elke maand een paar dagen vóór de Nieuwe of Volle Maan meer klachten ervaren, de ander op de dag zelf en weer een ander pas een paar dagen later. Of je merkt helemaal niks en krijgt geen extra klachten.

Niet alle bacteriën hebben dezelfde cyclus en komen dus niet allemaal bij dezelfde maanstand tevoorschijn. Het kan dus 2x per maand raak zijn, bij Volle of bij Nieuwe Maan. Ik zie extra klachten niet als nadeel, maar juist als een extra kans om bacteriën te pakken te krijgen die zich normaal gesproken niet in de bloedbaan bevinden. Ik neem dus bij beide maanstanden extra bacteriedodende middelen in en ik ontgift extra (met name met Pinella, citroensap met zuiveringszout en Bentonietklei) om een teveel aan gifstoffen (herxen) te voorkomen. Een paar dagen later merk ik duidelijk vooruitgang ten opzicht van de week er voor.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaring:
  1. Merk jij ook meer klachten tijdens (1 van) deze maanstanden?
  2. Ga jij tijdens Volle of Nieuwe Maan in de aanval of hou je het bij ontgiften?




6 opmerkingen :

  1. Het is weer volle maan en daar kom ik pas achter als ik me heel slecht voel. Dan check ik de kalender en denk: het is weer zo ver..
    Ben al dagelijks ah ontgiftigen maar merk dat het moeilijk is als ik me zo slecht voel om meer te doen helaas...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ook inderdaad, ik heb het altijd een paar dagen er voor het ergst, ik zoek het dan op en jawel hoor. Dit keer waren het vooral emoties en herinneringen die naar boven kwamen. Ik ontgift dan op dezelfde manier, alleen wat vaker of met wat meer druppels.

      Verwijderen
    2. pas wel op voor herxheimer reactie, die heb je dan wel sneller

      Verwijderen
  2. Wat een onzin allemaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In heel oude boeken staat al dat rond Volle Maan de bacterien gedood worden, dit is hun natuurlijke dood ( hun cyclus is dan ten einde ) en voor ze sterven ( hebben ze al weer nieuwe geproduceerd) en laten ze ontstekingsreacties achter, vandaar dat we ons dan zo erg slecht voelen ( geen afpraken maken, voor volledige concentratie op je afvoer !........idd extra ontgiften in voetenbadje en met regelmaat citroen melisse thee drinken en tegen de misselijkheid gember ( gingerlemon thee bv )....sommige bacterien hebben een cyclus van 6 weken en heb je dus om de 2 maand een heftige afvoer !!in de buurt van Nieuwe Maan....bedankt Nina !ik ga het weer delen <3

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Ankie, voor de tips en het delen! :) Ik heb inderdaad bij nieuwe maan meer last.

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.