woensdag 10 juni 2015

Recept | Amandelmelk

Dit recept is net zo simpel als een smoothierecept, je hebt alleen een zeefdoek nodig om de melk van de pulp te scheiden. Je kunt hiervoor een 'kaas- of neteldoek', een hydrofiele luierdoek of een dunne theedoek gebruiken.

Recept voor 1 persoon
400 ml (gefilterd) water
40 gram amandelmeel 
3 dadels
eventueel een snufje vanillepoeder

Meng alles in de blender (of gebruik een staafmixer) en giet de melk via een zeefdoek en een vergiet in een kan. Zo simpel is het! 

Knijp en wring de doek goed uit, bewaar de pulp. Hier kun je weer andere lekkere dingen mee maken (wordt vervolgd). :)

Hoe minder water, hoe romiger de melk.


Dit recept deel ik slechts ter inspiratie, ik ben geen voedingsdeskundige. Iedere chronisch zieke heeft weer andere klachten, tekorten, allergieën en intoleranties en daarom is 'de juiste voeding' voor iedereen verschillend.

I.v.m. intoleranties vervang ik zelf zuivel voor plantaardige melkproducten, ik eet geen vlees of vis, ik eet wel speltbrood, maar gebruik verder zoveel mogelijk glutenvrije granen en ik gebruik pasta van bruine rijst ipv tarwe. Verder probeer ik transvetten, slechte prostaglandines, geraffineerde suikers en E-nummers te vermijden en maak ik zoveel mogelijk en met steeds meer plezier gebruik van geneeskrachtige voeding uit de natuur.
PS: Ik hou ook erg van chips, friet, snacks en chocola. ;)


Wat is er zo gezond aan dit recept?

  • Amandelmeel
Amandelmeel bestaat uit gemalen amandelen. Amandelen zijn een rijkere bron van eiwitten dan eieren. Amandelen zijn goed voor de bloedsuikerspiegel en voorkomen aderverkalking en hartinfarct. Ze bevatten antioxidanten*, vitaminen E en meerdere B vitaminen, gezonde onverzadigde vetten, mangaan, magnesium, seleen, zink, ijzer, koper, kalium en fosfor. 

  • Dadels
Dadels zijn een natuurlijke suikervervanger, bevatten veel vezels en versterken het lichaam en immuunsysteem. Ze hebben een ontstekingsremmende werking en bevatten stoffen die vrije radicalen (gifstoffen) uitschakelen. Ook zijn dadels een goede aanvulling bij kanker en chemotherapie en werken ze preventief tegen kanker.
Dadels bevatten vooral veel vitamine A, meerdere B-vitaminen, koper en kalium, maar ook mangaan, magnesium, ijzer, fosfor, calcium en zink.

  • Vanille
Vanille is een bacteriebestrijder die in staat zou zijn om bacteriekolonies binnen te dringen en ervoor te zorgen dat ze niet tot ziekmakende proporties kunnen groeien.
Vanille bevat krachtige antioxidanten* en help bij het uitschakelen en ontgiften van vrije radicalen (gifstoffen).


* Antioxidanten gaan ontstekingen tegen en houden de darmflora in balans. Antioxidanten zorgen er ook voor dat vrije radicalen (gifstoffen) gestopt worden voordat ze de darmen bereiken en helpen toxines uit de darmen verwijderen.



Bronnen:

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.