vrijdag 4 september 2015

De geneeskracht van salade





Vanochtend kwam ik een interessant artikel van Michael Edwards tegen, dat ik in eigen woorden heb vertaald en samengevat. Het gaat over het effect van salade op de darmen en het immuunsysteem.

Iedereen verzamelt gedurende zijn leven ontelbaar veel virussen, bacteriële infecties, schimmels, gifstoffen, kankercellen in het lichaam. Veel mensen zijn bijvoorbeeld drager van de Lymebacterie, samen met andere infecties, zonder het te weten. Iemand met een sterk en gezond immuunsysteem kan deze infecties overdragen op iemand met een zwakker immuunsysteem, zonder dit direct te merken, dit kan soms jaren later pas tot uiting komen.

Het goede nieuws is dat een holistische aanpak om het immuunsysteem te herstellen en het lichaam te ontdoen van ziekteverwekkers bij bijna elke ziekte herstel kan geven. De aanpak van Lyme zou in elk geval vergelijkbaar moeten zijn met de aanpak van HIV, ME, fibromyalgie, chronische streptokokken, Lupus, Chlamydia en vele andere ziekten.


Het darmkanaal weerspiegelt 
de gezondheid van het lichaam


Het immuunsysteem is net zo gezond als de darm; het darmkanaal weerspiegelt de gezondheid van het lichaam en bepaalt de kracht van het immuunsysteem. De eerste stap is dus om de darm te herstellen door balans te brengen in de darmflora om daarmee het immuunsysteem opnieuw op te bouwen.

De beste manier om een breed scala van de beste voedingsstoffen binnen te krijgen die de darm zullen herstellen en daarmee ook het immuunsysteem opnieuw zullen opbouwen, is door dagelijks een salade te eten met een grote verscheidenheid van tenminste 10 (!) verschillende (liefst biologische) groenten, zonder kant en klare dressing (!), maar met verse geneeskrachtige kruiden, knoflook, kurkuma, gember, ongeraffineerd zeezout en gezonde vetten.

Onderschat dit niet; elke dag zo'n uitgebreide salade zal het lichaam meer goed doen dan een berg supplementen en als je lang genoeg volhoudt, kan de juiste voeding het lichaam in de meeste gevallen volledig herstellen. De juiste aanvulling met supplementen kan dit proces zeker wel versnellen en is bij ziekte vaak noodzakelijk.

En, last but not least: Een perfecte dieet is niet compleet zonder voldoende schoon drinkwater!


Bron:
Zomaar wat weetjes, ter inspiratie:
  • Alle groenten, maar vooral boerenkool, spinazie en broccoli hebben een ontstekingsremmende werking, hoewel spinazie weer wel problemen kan geven bij Lyme en bepaalde voedselintoleranties.
  • Groene (blad)groenten bevatten chlorofyl (=bladgroen), dit voorkomt dat de gifstoffen die worden afgevoerd via de darmen weer opnieuw worden geabsorbeerd door de beschadigde (lekke) darmwand.
  • Varieer zoveel mogelijk, probeer en combineer verschillende (blad)groenten: broccoli, spinazie, verschillende slasoorten, andijvie, boerenkool, paksoi, paprika, champignons, witte / rode kool, rode biet, wortelen, waterkers, avocado, komkommer, bleekselderij, mais, tomaat, enz. 
  • Gezonde vetten vind je in ongeraffineerde extra vierge kokosolie of geklaarde bio roomboter (verzadigd vet) en in ongerafinneerde koud geperste plantaardige olie, wilde vette vis zoals zalm, makreel, haring, sardientjes, tonijn, ansjovis en sprot en in noten, zaden, rozijnen, gedroogde zuidvruchten en groene bladgroenten (onverzadigd vet).
  • Noten, met name walnoten geven weerbaarheid tegen ontstekingen.
  • Chiazaad en gebroken lijnzaad zijn goed voor de darmen en helpen tegen ontstekingen in de darmen.
  • Hennepzaad bevat veel stoffen die nodig zijn bij herstel en opbouw van (beschadigde) cellen. 
  • Psyllium (of vlozaad) stimuleert de spijsvertering en bevordert een natuurlijke stoelgang
  • Groene bladgroenten en verse groene kruiden zoals peterselie helpen ons bloed zuurstofrijker te maken, wat ontstekingen remt en voorkomt.
  • Gember werkt ontstekingsremmend, zuiverend, ontsmettend en ontgiftend.
  • Kruiden zoals cayennepeper en kurkuma werken ontstekingsremmend, zuiverend, ontsmettend en ontgiftend.
  • Zwarte peper bevordert de opname van voedingsstoffen (zoals kurkuma) aanzienlijk.
  • Lookachtigen zoals knoflook en ui doden schadelijke bacteriën, helpen de darmen te reinigen en leveren ontstekingsremmende voedingsstoffen.
  • Komkommer bevat zowel vocht als vezels en is daarmee heel goed voor de darmen.
  • Avocado remt ontstekingen.
  • Felgekleurde groenten zoals paprika, tomaat, peper, bieten en wortelen helpen de schade door ontstekingen te herstellen, maar paprika en tomaat behoren weer wel tot de nachtschade familie, niet iedereen kan deze groenten verdragen en er zouden schadelijke effecten kunnen zijn.
  • Wilde vette vis zoals zalm, makreel, haring, sardientjes, tonijn, ansjovis en sprot bevatten gezonde prostaglandines die een ontstekingsremmende werking hebben.
  • Appelciderazijn en Thaise vissaus werken als natuurlijke probiotica, wat de darmflora herstelt. (Dank voor de tip Isabelle Prins!)
  • Kiemen en scheuten bevatten veel meer voedingsstoffen dan de plant/vrucht die er later uitgroeit, een waardevolle toevoeging dus!
  • Olie die niet verhit mogen worden, zoals ongeraffineerde en koudgeperste lijnolie, walnootolie of bijvoorbeeld pompoenpitolie is ideaal voor over een salade.
  • Het beste varieer je elke dag, zodat je zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnenkrijgt i.p.v. elke dag dezelfde.
  • Je kunt natuurlijk ook alle ingrediënten in de blender mikken en er een smoothie van maken! Bij sommige mensen valt dit nogal zwaar op de maag, omdat het speeksel geen tijd heeft gehad om alvast met de vertering te beginnen. Kauwen op de smoothie zou in dat geval moeten helpen!

    Ik vind het nog best lastig merk ik, om 10 groentes bij elkaar te zoeken die ik lekker vind. Ik kom meestal niet verder dan 6 verschillende soorten en dan tel ik knoflook en kruiden niet mee.
    Welke groenten zou jij kiezen?



Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.

Ontvang een email bij elk nieuw artikel