dinsdag 2 februari 2016

De geneeskracht van Ashwaghanda


Ashwaghanda wordt ook wel het kroonjuweel onder de geneeskrachtige kruiden genoemd, vanwege het verjongende effect op lichaam en geest.

Ashwagandha (Withania somnifera), ook wel winterkers of (onofficieel) Indische ginseng genoemd, is een krachtig medicinaal kruid met ongelooflijke adaptogene eigenschappen die aanzienlijk stress en stressgerelateerde aandoeningen verminderen, zoals vermoeidheid, bijnieruitputting en hart- en nierproblemen.

Ook helpt Ashwagandha om slaapproblemen op te lossen. Het werkt als een antidepressiva, verlaagt de cortisol en verhoogt de weerstand tegen stress. Ashwagandha is aan te raden voor meer energie, een betere slaap en minder vermoeidheid.

"Ashwagandha is aan te raden voor meer energie, een betere slaap en minder vermoeidheid."


Ashwagandha is een rijke bron van mineralen, met inbegrip van zink, ijzer, calcium, magnesium, vanadium, koper en kobalt. Het is een effectief immuunversterkend kruid dat de mogelijkheid heeft om het aantal witte bloedcellen te verhogen en het lichaam voor te bereiden op de aanmaak van antistoffen om te vechten tegen verschillende infecties en allergieën.

Ashwagandha is ook uitstekend om de functie van hersenen en neurotransmitters te verbeteren die helpen bij neurologische aandoeningen zoals hersenenmist, migraine, tremoren, tics en spasmen, rusteloze benen, chronische zenuwpijn en gordelroos.

Ashwagandha heeft een krachtige antioxidantwerking, waarmee het helpt bij het ontgiften door de vrije radicalen in ons lichaam op te vangen.

Ook wordt het gebruikt om ontstekingen en koorts te behandelen en bescherming te bieden tegen besmettingen.

Het stabiliseert de bloedsuikerspiegel en verlaagt te hoge cholesterol.

Uit onderzoek blijkt dat Ashwagandha de groei van kankercellen helpt vertragen en de groei van tumorcellen onderdrukt, terwijl gezonde cellen beschermd worden.

Ashwagandha is ook gunstig voor de schildklier door het lichaam te helpen schildklierhormonen produceren die zorgen voor verhoging van de energie, metabolisme en bevordering van een evenwichtige slaapcyclus.

Er is aangetoond dat Ashwagandha de toevoer en verbruik van zuurstof op celniveau verbetert, dat zeer gunstig is voor degenen die last hebben van ademhalingsproblemen zoals copd en astma. Bij atleten verbetert daardoor uithoudingsvermogen en kracht tijdens de training.

Het geneeskrachtige kruid is ook zeer nuttig voor depressie, angst, slapeloosheid, bloedarmoede, candida, type 2 diabetes en auto-immuunziekten zoals Fibromyalgie, de ziekte van Lyme, chronisch vermoeidheids syndroom (CVS), dementie en Alzheimer, artritis, het verlagen van de hoge cholesterol niveaus in het bloed en guillain-barre syndroom.

Ooit werd Ashwagandha gebruikt als natuurlijke behandeling van onvruchtbaarheid.

Ik gebruik een theelepel Ashwaghandapoeder per dag in mijn ontbijtsmoothie, om mijn lichaam te ondersteunen bij het herstel, ontstekingen te remmen, het ontgiften te bevorderen, enz.

Als je trouwens wilt weten waar de naam Ashwaganda eigenlijk vandaan komt, kun je hier klikken. Ik vond het te vies om in mijn blog te vermelden. ;)

Liefs,
Nina
© moezijniszooo.blogspot.nl

Bronnen
Medical Medium

(Dank voor de tip, Isabelle!)


Ashwagandha is o.a. te koop bij Pit&Pit

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.