vrijdag 29 juli 2016

Darmbacteriën in mensen met ME zijn anders

Vertaling van het artikel
Geschreven door Nicholas Bakalar op 7 juli '16
Vertaald door ME/cvs Vereniging

Een nieuw onderzoek heeft een bacteriële blauwdruk geïdentificeerd voor ME/cvs en levert daarmee verder bewijs dat het een lichamelijke ziekte is met biologische oorzaken en geen psychologische aandoening.


ME/cvs is een aandoening die extreme en voortdurende uitputting veroorzaakt en daardoor mensen verhindert deel te nemen aan zelfs de meeste alledaagse activiteiten. Er zijn geen tests die de diagnose kunnen bevestigen, wat heeft geleid tot de speculatieve aanname dat het een psychologische aandoening is i.p.v. een lichamelijke ziekte.

In een studie die is gepubliceerd in Microbiome, onderzochten onderzoekers 48 mensen met ME/cvs en 39 gezonde proefpersonen. Daarna analyseerden ze de aantallen en de variëteit van de soorten bacteriën in hun ontlasting. Ze zochten ook naar ontstekingsmarkers in hun bloed. De ontlastingsmonsters van de ME/cvs-patiënten hadden een significant lagere soortendiversiteit vergeleken met de gezonde proefpersonen  -  een resultaat dat ook typerend is voor darmontstekingen.

De wetenschappers ontdekten ook dat mensen met ME/cvs hogere niveaus in het bloed hadden van lipopolysacchariden, ontstekingsmoleculen die er op kunnen wijzen dat bacteriën zich verplaatst hebben van de darmen naar de bloedbaan, waar ze verschillende ziektesymptomen kunnen laten zien.

Door gebruik te maken van deze criteria waren de onderzoekers in staat om meer dan 83 procent van de ME/cvs-gevallen accuraat te identificeren op grond van de diversiteit van hun darmbacteriën en de lipopolysacchariden in hun bloed.


“Er is een biologisch verschil tussen mensen met ME/cvs en gezonde mensen.”


Het vinden van een biomarker voor ME/cvs was al heel lang een doel voor onderzoekers. Zij hopen ooit een diagnostische test te kunnen ontwikkelen voor deze aandoening. Toch zegt de belangrijkste auteur van het onderzoek, Maureen R. Hanson, professor in de moleculaire biologie aan de Cornell Universiteit, dat de bacteriële blauwdruk in het nieuwe onderzoek nog geen methode is om ME/cvs definitief te kunnen vaststellen. Het belang van de ontdekking is volgens haar het feit dat hij nieuwe aanwijzingen kan leveren waarom mensen deze symptomen hebben.

“Er is een biologisch verschil tussen mensen met ME/cvs en gezonde mensen,” zei ze. “Het reeds lang bestaande idee dat het een psychologische aandoening is moet losgelaten worden.”

Nicholas Bakalar, 7 Juli 2016

1 opmerking :

  1. allemaal bull-shit. Hoeveel markers gaan ze nog uitvinden. Na twintig jaar zoeken heb ik gevonden dat ik geen hypofyse heb. Heb ook alle diagnoses doorlopen!!!!!!!!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.