maandag 20 maart 2017

Voedingsdagboek voor GGD onderzoek


Het onderzoek
Mandy Hoebeke doet tijdens haar studie 'Food, Commerce en Technology', in samenwerking met de GGD, onderzoek in Zeeland naar eetgedrag en inkoopgewoonten in dorpen mét en dorpen zonder supermarkt.

Ik woon zelf in een dorp zonder supermarkt, winkels, cafetaria's of andere voorzieningen en haal mijn boodschappen 1x per week in omliggende dorpen of bestel ze online.

De grote vraag tijdens dit onderzoek is: Eten mensen zonder supermarkt op het dorp gezonder of juist óngezonder dan mensen die wél een supermarkt op het dorp hebben? Eten zij minder vaak verse producten, omdat ze minder vaak inkopen doen? Bestellen ze meer online? Eten ze vaker diepvriesproducten of kant-en-klaar maaltijden?

Ik doe mee aan dit onderzoek. Aan de hand van een dagboek, dat door verschillende mensen 14 dagen lang wordt ingevuld met alles wat we aan voeding inkopen en nuttigen, wordt ons eetgedrag in beeld gebracht.

Mijn dagboek
Een aantal mensen gaf aan benieuwd te zijn naar mijn dagboek, dus ik zal via deze blogpost dagelijks een update plaatsen met wat ik de dag ervoor gegeten heb.
Niet dat mijn eetgewoonten nu heel spannend zijn, maar ze zijn ook niet bepaald gangbaar vergeleken met die van andere mensen in mijn omgeving.

Ik zet voeding heel bewust in om mijn lichaam te helpen herstellen, van bouwstoffen te voorzien, afvalstoffen te helpen afvoeren en klachten te beperken. Daarom eet ik zo weinig mogelijk zuivel, tarwe, suiker, ongezonde vetten, bewerkte producten, enz.

Ik streef naar voeden in plaats van vullen, maar eet ook elke dag wel iets wat ik beter zou kunnen vermijden, zoals je zult zien. Ik ben geen keukenprinses, ik kook niet graag, sla wel eens maaltijden over, ben dol op friet en eet ook af en toe een zak chips als maaltijd, maar ik vind gezond eten wel ontzettend leuk, dus misschien weet ik je toch te inspireren met mijn keuzes?

Voedingsdagboek

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.