zaterdag 6 januari 2018

Natuurlijke middeltjes bij verkoudheid, keelpijn of griep

Waarschijnlijk ben ik niet de enige die flink verkouden is momenteel (zoenen met jan en alleman tijdens de jaarwisseling zou verboden moeten worden) en er heerst ook een griepepidemie in Nederland.  

Gelukkig heb ik een hoop middeltjes ontdekt die mij helpen, dus hoog tijd om weer eens wat tips te delen met jullie!

*HATSJOE*


Slechte gewoontes
Om te beginnen zijn er eerst een aantal gewoontes die we af moeten leren als we snel fitter willen zijn. Snot opsnuiven ipv snuiten is er 1 van. Je lichaam probeert er iets uít te werken, het moet dus niet weer terug naar binnen, want daar gaat het nog meer ontsteken. Snotter, nies en hoest, laat je helemaal gaan! ;)

Hetzelfde geldt voor 
koorts onderdrukken. Niet verstandig! Het lichaam probeert de ziekteverwekkers juist te doden met hoge temperaturen. Door de koorts te onderdrukken, blijf je langdurig verkoudheids- of griepklachten houden, omdat het immuunsysteem de ziekteverwekkers niet krijgt opgeruimd. Als je de koorts onderdrukt dmv een pijnstiller onderdruk je ook de signalen van je lichaam (pijn) die aangeven dat je rust moet nemen. Je negeert je grenzen zo veel sneller en overbelast jezelf dus extra. Pas als de koorts langer dan 4 dagen boven de 40 graden is, neem je een koortsverlagend middel of trek je aan de bel bij de huisarts.

Doorbikkelen is er ook zo 1. Natuurlijk kun je heus wel licht actief blijven met een normale verkoudheid, maar wissel je het actief zijn niet af met voldoende rust dan heeft je immuunsysteem simpelweg de energie niet om in actie te komen. Ben je verkouden, dan plan je je agenda niet overvol, maar neem je extra rust. Heb je griep, dan blijf je in bed tot je je weer wat sterker voelt.

Natuurlijke middelen
Het beste is om je lijf met natuurlijke middelen te ondersteunen 
bij het bestrijden van de ziekteverwekkersHet allerbeste medicijn is rust (het immuunsysteem verbruikt veel energie als het een ziekte bestrijdt), jezelf goed warm houden (het immuunsysteem gebruikt koorts en zweten om ziekteverwekkers uit het lichaam te werken) en het immuunsysteem ondersteunen (bijv. met vit C en probiotica). 


Voor ME/Lyme-patiënten is ondersteuning met antivirale en antibacteriële middelen al helemaal een must, omdat wij (helaas) geen hoge koorts kunnen krijgen door een disfunctionerend immuunsysteem.

De dag beginnen en eindigen met een beker Golden Milk is een absolute aanrader, Google maar eens op de voordelen. Het is een natuurlijk antibioticum en het recept is heel simpel. Verwarm een beker (plantaardige) melk in een pannetje, voeg een halve theelepel (Ceylon) kaneel toe, 2 theelepels kurkuma, een halve theelepel gemberpoeder, een halve theelepel kokosolie (extra vierge) en een snufje zwarte peper. Paar minuten verwarmen en klaar! Een zeer geneeskrachtige combinatie bij elke mogelijke klacht.

Een lepel honing gedoopt in Ceylon(!) kaneel verzacht keelpijn. Verder gorgel ik met zout water en snuif ik zout water op (1 tl zout op een glas gekookt lauw water) om de bacteriën in de keel en holtes te doden en beter te kunnen snuiten.

Met een stukje verse gember in mijn thee en verse citroensap probeer ik de ontsteking van de slijmvliezen (=verkoudheid) tegen te gaan. 

Etherische olie
Nu ik een heleboel etherische olie in huis heb, zet ik die natuurlijk ook in. Als ze bij een Lymeinfectie helpen, dan zéker ook bij verkoudheid of griep! 

Je kunt bijvoorbeeld een drupje pepermuntolie aan een bakje thee toevoegen, om bacterien in de keel te doden en je kunt een paar druppels tijmolie aan een glas gekookt lauw water toevoegen om mee te gorgelen.

Ik zag dat bijna alle oliën die ik in huis heb een positief effect hebben op verkoudheid, dus ik ben gisteren met een mix van verschillende olietjes in bad gegaan, heb ze voor het slapen in een voetenbad gedaan, op mijn borst en onder mijn neus gesmeerd (gemengd met een draagolie) en ik heb ze op een doekje gedruppeld voor naast mijn kussen vannacht. Het gaf al meteen meer lucht en ik sliep heerlijk, in tegenstelling tot de nacht ervoor.


Het mengsel wat ik gebruikte ruikt erg lekker, naar Dampo, dus deel ik deze mix ook graag met jullie. Ik gebruik van elke olie 2 druppels:


Ook de exclusieve Roosolie, de GeraniumLavendelTijm (niet gebruiken op een gevoelige huid) en Wierook, uit het lijstje van oliën die je bij Lyme kunt inzettenzijn effectief bij verkoudheid.

Recept
Op een doekje en in een (voeten)bad kun je de olie puur gebruiken, maar op de huid moet je etherische olie mengen met een draagolie (bijv. OlijfolieJojoba-olieAmandelolieArganolie), om irritatie van de huid te voorkomen. 

Heb je liever een vastere substantie om op de borst of onder de neus te smeren, zoals Dampo of Vicks Vaporub, maak deze dan zelf en gebruik shea boter als basis. Met shea boter kun je ook hele fijne lippenbalsem maken, dus altijd handig om in huis te hebben. Ook helpt de shea boter fijn tegen schraalheid rond de neus door het vele snuiten.

Bereiding:

- Laat 30 gram shea boter 'au-bain marie' smelten, dus in een schaaltje dat je in kokend (heet) water zet.
- Als de boter gesmolten is, haal je het schaaltje uit het water en roer je er 75 ml draagolie door.
- Laat het mengsel iets afkoelen en voeg dan 15-25 druppels etherische olie toe, van alles wat.
- Goed roeren en het mengsel overgieten in een (bij voorkeur glazen) afsluitbaar potje.

Laat het mengsel afkoelen voor je het aanbrengt op de huid en bewaar het op een donkere, koele plek.

Gebruik je dit recept zonder de sheaboter, dan heb je een hele vloeibare 'vapo rub'.
Recept (en meer fijne recepten) van: Aromalifestyle.nl

Korting
Met kortingscode PP4485NDF krijg je 7,5% korting op je bestelling bij de Zeepshop (waar je ook de bentonietklei kunt kopen) en als je de ingrediënten via bovenstaande linkjes bestelt krijg ik zelf ook extra korting op mijn bestelling. Zo kunnen we elkaar een beetje helpen. :)

Meer natuurlijke tips zijn 'natuurlijk' van harte welkom in de reacties!

Liefs (en beterschap gewenst)

Nina
moezijniszooo.blogspot.nl

4 opmerkingen :

  1. Oregano-olie is ook een natuurlijk antibiotica en ik zweer bij knoflooksoep zodra de eerste symptomen er zijn. 10-20 tenen knoflook smoren ik olijfolie, bouillon erbij, klaar. Thijm, rozemarijn, miso optioneel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je tips Vlasje! Ik zal ook nog een linkje toevoegen naar een artikel met natuurlijke antibiotica, al moet het dan wel vooral antiviraal zijn.

      Oeh dat soepje klinkt heftig! Is het ook lekker? Bij verhitting van knoflook gaat wel het antibiotische stofje verloren dacht ik.

      Verwijderen
  2. Karin ten Cate - Kievoet11 januari 2018 om 22:11

    Ik heb 'swinters standaard een potje "honing smurrie" ( zoals mijn dochter dat zo charmant noemt) in de koelkast staan
    Een citroen goed afwassen en in stukjes snijden (ik doe plakjes in 4e)
    Een stukje gember in plakjes
    Een desertlepel kaneelpoeder
    En dan afvullen met honing.
    Even laten "huwen" en dan neem ik meerdere keren pd een lepeltje (kan ook door de thee)
    Het verhoogt je weerstand (citroen), werkt als een natuurlijk antibioticum (kaneel, honing en gember) en verzacht (honing)

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.