woensdag 20 maart 2019

Mijn herstel - 15 tips!

Omdat ik nog altijd vooruit ga (sinds 2016 is er een stijgende lijn, na 11 jaar lang achteruitgang) deel ik nog maar een keer wat mij het meest heeft geholpen.

Jarenlang probeerde ik uit pure wanhoop de gekste dingen uit, terwijl reguliere artsen zeiden dat ik met mijn klachten moest leren leven. Niet makkelijk, zeiden ze erbij. Niet makkelijk??? Geen optie, vond ik!

Ik kan je verklappen: Juist de gekste en alles behalve reguliere dingen bleken na 10 jaar zoeken naar een oplossing het meest effectief!

Wat mij zeker te weten herstel heeft gebracht, is:

  1. Mezelf op nummer 1 zetten en lief zijn voor mezelf. Op tijd voldoende rust nemen, niet wachten tot de ander de juiste beslissing voor jou neemt, vaker nee zeggen en jezelf niet meer wegcijferen voor anderen is iets wat ik noodgedwongen eindelijk geleerd heb in de afgelopen jaren. Liefde, zorg en respect voor jezelf zijn absolute voorwaarden voor welke behandeling dan ook.
  2. De ontgifting ondersteunen en mijn overbelaste lever en nieren ontlasten. Bentonietklei heeft daarin de grootste rol gespeeld. Ik gebruik de klei nog steeds dagelijks!
  3. Parasietenkuur. Ik herhaal deze kuur nog regelmatig en elke keer weer met succes; meer kracht en energie!
  4. Mijn darmen gezond krijgen en houden, om mijn immuunsysteem en hersenen optimaal te laten werken. Ook zonder darmklachten zijn de darmen voor veel ziekten en hersengerelateerde klachten verantwoordelijk, door onbalans in de darmflora en/of een poreuze darmwand.
  5. Minder straling! De hoeveelheid schadelijke straling drastisch terugschroeven heeft voor mij enorm verschil gemaakt! Als je het lijstje bekijkt van chronische klachten die door straling kunnen ontstaan, weet je al genoeg. Straling verminderen is moeilijk, zeker als je net als ik werkt achter de computer of als internet je enige lijntje met de buitenwereld is, maar het heeft zeker te weten een groots effect op je klachten!
  6. Aarden om ontstekingen en chronische klachten tegen te gaan. Na 40 minuten met de blote voeten op de aarde of in stromend water nemen ontstekingen af, is aangetoond. Aarden is ook nog eens prettig (oké, vooral in de zomer dan) en dé manier om de klachten kwijt te raken die door teveel straling ontstaan.
  7. Ondersteuning van de bijnieren: Een wereld van verschil! Hier hoort ook een goed dag- en nachtritme en voldoende daglicht bij, ongelooflijk belangrijk!
  8. Dagelijks bewegen. Beweging zet een heleboel gezondheidsprocessen in gang in het lichaam, mits je beweegt binnen de grenzen die een ziek lichaam zelf aangeeft. In het begin betekende dit dat ik slechts 4 seconden in slow motion kon fietsen en dan weer moest gaan liggen. Ik zag die pogingen niet als 'het lukt niet', maar als een topprestatie van het lichaam, waar ik trots op was. Op dagen dat zelfs dat niet lukte, spande ik liggend in bed 1 voor 1 mijn spieren kort aan, om ze daarna weer los te laten. Alleen dat bevordert al allerlei processen, zoals de doorbloeding.
    Ik ben overigens altijd gestopt met inspannen zodra mijn hartslag omhoog ging of de pijn toenam, om PEM te voorkomen.

    Ziek worden van beweging is mijns inziens hét bewijs voor actieve infecties die je nodig moet aanpakken. Ja, ook als geen enkele arts infecties kan vinden, dat heb ik zelf ondervonden!
  9. Meer zuurstof! Ook toen ik nog niet zelfstandig kon lopen en zitten, óók in de winter, had ik als dagtaak: naar buiten toe, hoe dan ook. Wij wonen ver van de randstad en dichtbij de zee. Ik ben ervan overtuigd dat ik liggend op het tuinbed het herstelproces heb bevorderd door heel bewust frisse buitenlucht in te ademen. Ook binnen hielp en help ik mezelf er steeds aan herinneren dat ik minder oppervlakkig moet ademen. Er moet zuurstof naar de (zieke en verzwakte) cellen toe! Zuurstof en voeding! En met elke uitademing voer je afvalstoffen uit die cellen af. Zo belangrijk!
    Goed ademen bepaalt ook hoeveel inspanning je lichaam aankan!
  10. Geneeskrachtige voeding, zoals kurkuma met zwarte peper, gember, rauwe knoflook, enorme hoeveelheden groenten en fruit, appelazijn, rauwe honing, gezonde vetzuren, verse kruiden, water met citroensap op de nuchtere maag, enz. Je merk met voeding niet direct dat het helpt, maar ik ben zonder enige twijfel volledig overtuigd van het langetermijneffect. Het vermijden van ontstekingsbevorderende voeding is natuurlijk minstens even belangrijk.

    Ik eet voor 90% plantaardig, glutenvrij, suikervrij en veganistisch.
  11. Voldoende water! Ik drink naast smoothies bijna alleen maar water of gemberthee. De geneeskracht van voldoende vocht (30 ml water per kilo lichaamsgewicht!) wordt echt zwaar onderschat!
  12. Killers, noem ik ze altijd. Alle middelen die ik gebruikt heb en nog steeds gebruik om ziekteverwekkers te doden; van schimmels tot parasieten, van virussen tot bacterien. Als het immuunsysteem eenmaal verzwakt is door de Lyme (of andere chronische infectie), is het probleem vele malen groter dan alleen een leger aan Lymebacteriën...
  13. Minder stress en negatieve energie. Hoef ik niet uit te leggen denk ik. Stress is killing en negativiteit maakt ziek! De (5) mensen die het dichtst bij jou staan beïnvloeden hoe jij je voelt en hoe groot je kans op herstel is. Doe wat met die info! Je leeft maar 1 keer, kies zorgvuldig met wie je je leven deelt!
  14. Yoga. Yoga bleek voor mij de perfecte manier om de energieproductie op gang te brengen toen ik begon te herstellen, zonder mezelf volledig uit te putten. Met name de zonnegroet is een ideale en volwaardige oefening die je op laag tempo uit kunt voeren. Alleen al de eerste stap is ontzettend goed voor je hele lichaam. Ik heb er maanden over gedaan voordat ik hem helemaal kon uitvoeren en inmiddels is het een warming up voordat ik aan mijn werkdag begin.
  15. En... last but not least: Zo 'meukvrij' mogelijk leven, zonder gifstoffen in voeding, schoonmaak-/wasmiddel en cosmetica. Lees vooral het artikel over 'de 6 ziektestadia van dr. Reckeweg' om te zien wat gifstoffen met je lijf doen en welke klachten bij welk stadium horen. 

Ik hoop dat jullie hier weer iets aan hebben? Deel ook jouw tips hieronder!


Liefs,
Nina
moezijniszooo.blogspot.nl

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.