zaterdag 7 februari 2015

De geneeskracht van honing met kaneel

We hebben allemaal wel eens van gehoord van een lepel honing in de thee tegen verkoudheid en ik plaatste al eerder een blog over de vele voordelen van onbewerkte honing, maar wist je dat de combinatie 'honing met kaneel' voor nog veel meer dingen gezond is?

Kassie of Ceylon 
De standaard (supermarkt)kaneel heet Kassie kaneel (Cinnamom cassia). Deze bevat veel coumarine en dit is niet zo goed voor je als je het vaak/veel gebruikt.

Voedingscentrum schrijft:
"Bij een te hoge inname van coumarine ontstaat leverschade. Coumarine remt ook de bloedstolling, een te hoge inname kan dan levensgevaarlijke bloedingen veroorzaken. Langdurig gebruik van veel coumarine, is mogelijk kankerverwekkend.
Coumarine zit ook in producten waaraan Chinese kaneel is toegevoegd, zoals kaneelthee, kaneelstokken, speculaas, ontbijtkoek, appeltaart en pepernoten."

Bij dagelijks gebruik van kaneel kun je dus beter Ceylon kaneel (Cinnamom verum) kopen, dat bevat nauwelijks coumarine.
Ceylon kaneel combineert ook beter met zoet (honing) dan Kassie kaneel, schrijft Pit&Pit, die kaneelsoorten verkoopt.

Er is een hele lijst met honing-kaneel toepassingen bij verschillende aandoeningen. Ik heb er twee tips tussenuit gepikt.


Honing met kaneel bij vermoeidheid

Recente studies hebben laten zien dat de suiker die in pure honing zit eerder behulpzaam dan nadelig is voor de sterkte van het lichaam.

Oudere mensen die honing en kaneel innemen in gelijke delen, zijn alerter en flexibeler.

Dr. Milton die hiernaar onderzoek heeft gedaan, adviseert om een halve lepel honing in een glas water besprenkeld met kaneelpoeder, dagelijks in te nemen na het poetsen en in de middag om ongeveer 15 uur, als de vitaliteit van het lichaam begint te verminderen. Dan neemt de vitaliteit van het lichaam binnen een week toe.

(Wie gaat dit testen?)


Honing met kaneel bij verkoudheid 

Wie lijdt aan gewone of ernstige verkoudheid kan drie dagen lang, elke dag een lepel lauwwarme honing innemen met ¼ lepel kaneelpoeder.

Dit proces zal de meeste chronische hoest en verkoudheid laten verdwijnen en de sinussen schoonmaken.

Klik HIER voor honing-kaneel toepassingen bij:

ARTRITIS

BLAAS INFECTIES

MAAG DIE VAN STREEK IS

GAS/LUCHT

IMMUUN SYSTEEM

INDIGESTIE

INFLUENZA / GRIEP

LANG LEVEN

HUIDINFECTIES

GEWICHT VERLIEZEN

SLECHTE ADEMHALING

CHOLESTEROL

HARTKWALEN

PUISTJES

***

Deze tip kreeg ik van Saskia Vansteenhuyse.

De lijst met toepassingen komt van de site: http://levendenatuur.nl/index.php/honing-en-kaneel





1 opmerking :

  1. Dankjewel voor dit artikel over de geneeskracht van honing. Ik heb al eerder een artikel gelezen over de geneeskracht van propolis. Bijen hebben schijnbaar een heleboel te bieden waarvan de mensen profiteren kunnen. Bijzonder dat deze theecombinatie goed werkt tegen vermoeidheid - ik ga het uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.