maandag 26 oktober 2015

Hoe herken je een teek?

Gisteravond liep er een teek over mijn arm en, hoe gek het ook klinkt, ik heb nog nooit eerder een levende teek van dichtbij gezien! Toch wist ik meteen dat dit er 1 was en dat het geen spinnetje, torretje of kevertje was. Er zijn namelijk 3 duidelijk zichtbare verschillen.



Voordat je verder leest... Ken jij de verschillen?



Hoe herken je een teek?

Allereerst is het goed om te weten dat een teek geen insect is, maar net als spinnen en mijten tot de spinachtigen behoort.
  1. Een teek heeft (net als een spin) geen voelsprieten en ook geen vleugels. Insecten hebben die wel, minimaal 1 van de 2.
  2. Een volwassen teek heeft (net als een spin) 8 poten, volwassen insecten hebben er maar zes. (Een larve heeft er ook maar 6, dus in dat geval zijn er slechts 2 duidelijk zichtbare verschillen.)
  3. Een teek heeft (net als een spin) twee lichaamssegmenten (delen), insecten hebben er meestal drie.
In tegenstelling tot een spin is het lijf van een teek heel plat, tenzij hij is vol gezogen met bloed, dan zie je een heel klein kopje met een heel bol lijf. Net een plat torretje op spinnenpootjes!
Een teek voedt zich in de natuur vooral met bloed van muizen, ratten, konijnen, hazen, vogels, egels, hermelijnen, wezels, marters, wilde zwijnen, herten, reeën en schapen. Veel van deze dieren zijn drager van de Lymebacterie. De larve- en nymfeteek lopen de infectie op via kleine zoogdieren, de volwassen teek via de grotere zoogdieren. Daarna wordt de infectie overgebracht op de mens. Ook andere stekende en bloedzuigende insecten kunnen de Borreliabacterie binnen krijgen tijdens een bloedmaaltijd en deze overbrengen op mens en (huis)dier. 

Ik heb er niet heel veel verstand van, maar aan de kleuren en het formaat te zien is het een volwassen vrouwtje dat waarschijnlijk op zoek was naar een bloedmaal om haar eitjes te kunnen voeden. Ik kon het niet laten om haar nog even voor mijn lens te zetten, nadat ze vannacht (hoe ironisch) in mijn medicijnpotje heeft gelogeerd. Ik kreeg vooral het priksnuitje helaas niet goed scherp.

Ze is het eerste fotomodel dat ik ga vermoorden na de fotosessie, hahaha! Ik heb haar vanzelfsprekend vooraf uitgelegd waarom. Dat zij het ook niet kon helpen, maar dat ze mogelijk besmet zou kunnen zijn met onzichtbaar kleine monstertjes, nadat zij of haar moeder gesnoept heeft van een besmet muisje o.i.d.
Ze begreep er niks van, het arme beestje. Zij heeft er ook niet om gevraagd om die infecties op te lopen. Net als ik! ;)


Deze teek is ongeveer 1,5 mm breed en hooguit 3 mm lang.

Een tekenlarve heeft 6 poten en is kleiner dan een millimeter, maar wordt drie keer zo groot na een bloedmaaltijd. Na deze maaltijd vervelt de larve tot een nimf.

Een nimf heeft acht poten en heeft net als de larve nog geen geslachtskenmerken. Een nimf is ongeveer 1 á 1,5 millimeter lang. Na een bloedmaaltijd vervelt de nimf tot een volwassen teek.

Volwassen mannetjes- en vrouwtjesteken hebben acht poten en zijn verschillend van kleur. Ze zijn ongeveer 3 tot 5 millimeter lang. Het vrouwtje wordt wel een 1 cm groot na een bloedmaaltijd. Ze legt daarna eitjes en gaat vervolgens dood.




Ik bewaar deze dame nog even om wat testjes te doen en zal haar daarna netjes tussen een stukje schilderstape plakken en verbranden, zonder haar aan te raken met mijn handen. Dit is de beste manier om een teek veilig te doden en te voorkomen dat iemand geïnfecteerd raakt. Het blijft helaas dweilen met de kraan open. Zeker zonder flink koude winters kun je teken het hele jaar door blijven tegenkomen en blijft de kans op besmetting elk jaar weer groeien.

© moezijniszooo.blogspot.nl

Lees ook:
en

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.