dinsdag 1 juli 2014

Voeding | Ontstekingen

Bij verschillende aandoeningen ontstaan er chronische ontstekingen die het lichaam beschadigen. Bij Lyme/ME/Fibromyalgie/CVS is er bijvoorbeeld sprake van een chronische ontsteking (inflammatie) binnenin de cellen (intracellulair).

Vooral schadelijke vetten en gifstoffen / chemische toevoegingen in ons voedsel kunnen schade en ontstekingen tot gevolg hebben. Het is dus van groot belang dat we overtollige gifstoffen afvoeren (ontgiften) en de inname van gifstoffen verminderen.

We kunnen met voeding best veel invloed uitoefenen op het ontstekingsproces. We kunnen het proces versnellen met zogenaamde pro-inflammatoire voeding en vertragen met anti-inflammatoire voeding.

Anti-inflammatoire voeding is dus van groot belang om de ontstekingen te bestrijden en nieuwe ontstekingen te helpen voorkomen.


Anti-inflammatoire voeding
  • Alle groenten zijn anti-inflammatoir, maar vooral boerenkool, spinazie en broccoli
  • Omega 3 in gemalen(!) lijnzaad, chiazaad, levertraan en vette vis, met name haring, sardines, makreel en rode Atlantisiche zalm of (plantaardige) omega 3 capsules wanneer je liever geen vis eet.
  • Groene thee
  • Noten, met name walnoten (geeft weerbaarheid tegen ontstekingen)
  • Lijnzaad, hennepzaad en chiazaad (helpt ontstekingen voorkomen)
  • Vers fruit in het algemeen en bessen in het bijzonder (werken ontzurend en ontgiftend en stimuleren het zelfherstellend vermogen van het lichaam)
  • Groene bladgroenten en verse groene kruiden, zoals peterselie (helpt ons bloed zuurstofrijker te maken, wat ontstekingen remt en voorkomt)
  • Gember (werkt ontstekingsremmend, zuiverend, ontsmettend en ontgiftend)
  • Kruiden zoals cayennepeper en kurkuma (werkt sterk ontstekingsremmend, zuiverend, ontsmettend en ontgiftend)
  • Lookachtigen zoals knoflook en ui (leveren ontstekingsremmende voedingsstoffen)
  • Avocado's (remt ontstekingen met Omega 3, vitamine E, anti-oxidanten, mineralen en micronutriënten)
  • Felgekleurde groenten zoals paprika, tomaat, peper, bieten en wortelen (helpen om schade door ontstekingen te herstellen)
  • Veel water (helpt het lichaam te ontgiften)
  • Rode wijn, 1-2 glazen per dag (Resveratrol in rode wijn werkt ontstekingsremmend)
  • Chlorella (staat bekend als een bijzonder krachtige ontstekingsremmer)
De genoemde voeding is rijk aan antioxidanten. Antioxidanten zijn onmisbaar is de strijd tegen ontstekingen.

Pro-inflammatoire voeding (ontstekingsbevorderend, dus zoveel mogelijk beperken)
  • Voedsel dat bereid is met gehydrogeneerde oliën, bijv. gefrituurd voedsel, koekjes, crackers en chips.
  • Geraffineerde suikers (snoep, frisdrank, kant-en-klare vruchtensappen, enz)
  • Dierlijke vetten in vlees afkomstig van graan-gevoede zoogdieren.
    (Vlees van zoogdieren die gevarieerde voeding en gras eten is veel gezonder.)
  • Zuivelproducten
  • Omega 6 (in goedkope plantaardige oliën) 
  • Bewerkte voeding en E-nummers, dus alles in pakjes en zakjes.
  • Verder zijn roken, langdurige stress en blootstelling aan giftige stoffen in cosmetica, milieuvervuiling, enz. oorzaken voor ontstekingen.


Supplementen


Omega 3
Heeft anti-inflammatoire eigenschappen en is daarom belangrijk bij ontstekingsziekten en auto-immuunziekten. Omega 3 verbetert de werking van witte bloedcellen (leukocyten) bij ontstekingsreacties.

Astaxanthine
Astaxanthine werkt maar liefst 500x effectiever dan vitamine E en 60x krachtiger dan vitamine C en heeft daardoor een zeer krachtige ontgiftende, ontstekingsremmende en immuunversterkende werking.
Het draagt als geen ander bij aan de bescherming tegen ziekten waarbij oxidatieve stress en ontstekingen een prominente rol spelen, zoals Lyme, ME/CVS, Fibromyalgie, Endometriose, Hidradenitis Supperativa, reuma, aderverkalking, hart- en vaatziekten, oog-, huid- en hersenaandoeningen, diabetes en kanker.
Lees meer: 


Meer weten?
Dit is een heel beknopt overzicht. Je kunt nog veel meer doen om een chronische aandoening op een natuurlijke manier aan te pakken. Je leest alle tips in het artikel 'Wat kan ik zelf doen'.


Bronvermelding:
De tips in dit artikel zijn aantekeningen die ik door de jaren heen verzameld heb.
In eerste instantie voor mezelf tot ik ze jaren later digitaliseerde en op mijn blog besloot te delen.
Het kan gaan om tips die een natuurarts of lotgenoot mij gaf tot tips die ik online of in een boek las.
Vandaar dat - tot mijn spijt - een bronvermelding ontbreekt.

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.