dinsdag 9 juni 2015

Recept | Smeerbeleg avocado - komkommer

Recept
1 el kruidenboter
1 el yoghurt
1/2 avocado in kleine blokjes
1/4 komkommer in kleine blokjes
1/2 ui gesnipperd
2 tenen knoflook
1/2 tl bieslook
1/2 tl peterselie
1 mp Himalaya zout
1 el zadenmix (chia-, hennep- en lijnzaad)

Je kunt alles gewoon mengen met elkaar, pureren is niet nodig. Ik heb met dit mengsel 4 speltboterhammen belegd. 



Dit recept deel ik slechts ter inspiratie, ik ben geen voedingsdeskundige. Iedere chronisch zieke heeft weer andere klachten, tekorten, allergieën en intoleranties en daarom is 'de juiste voeding' voor iedereen verschillend.

I.v.m. intoleranties vervang ik zelf zuivel voor plantaardige melkproducten, ik eet geen vlees of vis, ik eet wel speltbrood, maar gebruik verder zoveel mogelijk glutenvrije granen en ik gebruik pasta van bruine rijst ipv tarwe. Verder probeer ik transvetten, slechte prostaglandines, geraffineerde suikers en E-nummers te vermijden en maak ik zoveel mogelijk en met steeds meer plezier gebruik van geneeskrachtige voeding uit de natuur.
PS: Ik hou ook erg van chips, friet, snacks en chocola. ;)


Wat is er zo gezond aan dit recept?

  • Avocado 
Avocado heeft een huidverjongend en verstevigend effect, werkt ontstekingsremmend, immuunversterkend en is ook goed voor je cholesterol en darmflora.
Avocado bevat vitamine C, Natrium, Kalium, Calcium, Fosfor en zeer gezonde omega-3 vetten.

  • Komkommer
Komkommer bevat zowel vocht als vezels en is daarom erg goed voor de huid, voor de darmen en voor de nieren. 
Komkommer bevat vitamine A, B en C, silica, kalium en magnesium. 

  • Ui
Ui (met name rauwe ui) kan worden gebruikt om angina te bestrijden en om bacteriële infecties, ademhalingsziekten (astma) en hoesten tegen te gaan. Ze hebben een bacteriedodende, ontstekingsremmende en immuunversterkende werking, zijn goed voor het gebit, helpen griep en verkoudheid te voorkomen, zijn goed voor hart en bloedvaten, voor sterke botten en voor het bindweefsel.
Uien bevatten veel vitamine C, redelijk wat B6 en B11, molybdeen, mangaan en kalium.

  • Knoflook
Verse knoflook bestrijdt bacteriën, virussen en parasieten, helpt tegen darminfecties, darmkramp en diarree, activeert de enzymen in de lever die gifstoffen filteren en de bloedcirculatie verhogen, beschermt de lever en helpt zware metalen af te voeren.
Verse knoflook bevat selenium, jodium, magnesium, ijzer en zink, en vitamine A, B en C.

  • Bieslook
Bieslook heeft dezelfde eigenschappen als knoflook, maar dan in mindere mate.
Ook heeft het kruid een vochtafdrijvende werking, is het goed voor de bloedsomloop en stimuleert het de spijsvertering en de eetlust. Voordeel ten opzichte van knoflook, je ruikt het niet zo. ;)
Bieslook bevat erg veel vitamine A, C en K, B-vitaminen en ijzer, koper, mangaan, magnesium, calcium, fosfor en zink.

  • Peterselie
Peterselie versterkt het hele organisme, maar vooral de zenuwen door het hoge ijzergehalte en heeft door het hoge vitamine C gehalte zelfs kankerremmende eigenschappen. Werkt ontgiftend, ontslakkend, immuunversterkend, ontstekingsremmend en zit bomvol voedingsstoffen.
Peterselie bevat vitamine A, B, C en K, Calcium, Magnesium, IJzer, Fosfor, Kalium, Mangaan, Folinezuur en Zwavel.

  • Himalaya zout
Himalaya de meest hoogwaardige vorm van natuurzout en bevat maar liefst 84 natuurlijke mineralen en elementen. Daardoor is dit zout velen malen beter dan normaal tafelzout. Het is puur en volledig vrij van toxines in tegenstelling tot zeezout.
(Let op: Natuurzout bevat geen jodium, aan tafelzout wordt vaak jodium toegevoegd. Dit zul je dus voornamelijk uit vis (vooral magere vissoorten), maar ook uit vlees, eieren en ui moeten halen. Ook bakkersbrood bevat jodium.)

  • Chiazaad
Chiazaad is goed voor de suikerspiegel, voor de darmen en bij diabetes.
Chiazaad bevat hele hoge hoeveelheden van omega 3, mangaan, fosfor, calcium, ijzer en zink.
(Let op: Dit zaad heeft een bloedverdunnende werking.)

  • Hennepzaad
Hennepzaad bevat veel vitamine E, antioxidanten* en hele belangrijke zuren die nodig zijn bij herstel en opbouw van cellen. Ook bevat hennepzaad belangrijke omega-3 en omega-6 vetten. Hennep is heel goed voor (herstel van) de huid en gaat huidveroudering tegen. Ook zou hennep helpen bij PMS, MS en kanker.

  • Lijnzaad
Lijnzaad is goed voor de suikerspiegel, voor de darmen en tegen ontstekingen. Lijnzaad moet 'gebroken' zijn, anders neemt het lichaam er niks uit op.
Lijnzaad bevat gezonde omega-3 vetten, antioxidanten*, veel vezels en ook magnesium, fosfor en koper.

  • Spelt
Speltgraan helpt hart- en vaatziekten voorkomen, verkleint de kans op borstkanker, is goed bij diabetes en astma, en heeft antibacteriële en antivirale eigenschappen. 
Spelt bevat mangaan, fosfor, magnesium, koper, ijzer, zink, seleen en kalium.


* Antioxidanten gaan ontstekingen tegen en houden de darmflora in balans. Antioxidanten zorgen er ook voor dat vrije radicalen (gifstoffen) gestopt worden voordat ze de darmen bereiken en helpen toxines uit de darmen verwijderen.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.