maandag 7 september 2015

Recept | Bosvruchtenjam



Als je het woord jam leest, denk je misschien aan een ingewikkeld proces met fruit koken, wecken en inmaken, maar zo'n jam is het niet. Daar heb ik zelf de energie niet voor en jullie waarschijnlijk ook niet. ;) Daarom heb ik een ontzettend simpel recept voor jullie, zonder ongezonde toevoegingen en snel klaar als je een blender of staafmixer hebt.

Ingrediënten

  • Bosvruchten, 2 koffiekommen vol
  • Dadels, 2 stuks
  • Banaan, 1/2 
  • Water / kokosmelk

Alles in de blender en je hebt jam. Geen culinair hoogstandje, maar ontzettend lekker! Ik heb de bevroren bosvruchten van de Lidl gebruikt, de dadels en banaan er bij om het zure te compenseren. Je kunt het zo zoet maken als je zelf wilt door meer banaan of meer dadels toevoegen. Een klein scheutje water of kokosmelk is voldoende en met sommige blenders of een staafmixer is extra vocht niet per se nodig. Erg lekker op pannenkoeken, rijstwafels, crackers, brood of als topping over ontbijtgranen of gebak.

De jam blijft een paar dagen goed in de koelkast of kan verdeeld over kleine bakjes in de vriezer. Je kunt de (bevroren) jam ook eens mixen met amandelmelk bijvoorbeeld, voor een fruitige milkshake.

Jammmm! :)

Dit recept deel ik slechts ter inspiratie, ik ben geen voedingsdeskundige. 
Iedere chronisch zieke heeft weer andere klachten, tekorten, allergieën en 
intoleranties en daarom is 'de juiste voeding' voor iedereen verschillend.

1 opmerking :


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.