zaterdag 23 januari 2016

Goed bedoeld advies van een lotgenoot

Het is wat lastig te lezen, het lijkt wel vertaald vanuit een andere taal (of is het dyslexie?), maar ik kreeg vannacht het advies: Van liggen wordt je alleen maar zieker. Alsof je in een vergevorderd stadium, waarin je niet meer kan zitten of lopen en niet meer voor jezelf kunt zorgen, nog keuze hebt.


Tja, onbegrip is er ook gewoon bij lotgenoten die zogenaamd "hetzelfde mee hebben gemaakt en zelfs nog erger".
Lymepatiënten die een oplossing hebben gevonden en hersteld zijn, denken toch vaak dat iedereen op dezelfde manier ziek is en kan herstellen als zij zelf, 'als je maar je wilt'.

Ik kan me zo boos maken om mensen die bij ziekte met clichés gooien waar het woord 'willen' in voorkomt. "Waar een wil is, is een weg." "Als je wilt, kun je alles." Dat zei de psycholoog ook tegen mij toen ze me gedragstherapie adviseerde, maar tegelijkertijd betwijfelde ze of dat wel zou helpen bij mij, wat "er zit nogal een eigenwijze kop op bij jou", zei ze. Dat klopt en die eigenwijze kop bracht mij bij de diagnose Lyme ipv een gedragsstoornis!

Iemand die chronisch ziek is, wil slechts 1 ding en dat is beter worden. Oké, de 1 wil het liefst een wonderpilletje en níet teveel moeite en aanpassingen en de ander wil er keihard voor werken en is bereid daar elke gewoonte voor om te gooien, maar we willen geen van allen in die hel van pijn, verdriet en beperkingen blijven.

Ik merk nu ook dat ik met meer middelen toch weer vooruit ga, maar ik weet ook dat ik ondanks die inzet net zo hard weer terug kan vallen, omdat de infectie soms net iets slimmer is en mijn lichaam nog erg zwak. De middelen die bij mij een positief effect hebben, hebben bij anderen soms geen of zelfs averechts effect. Om over het financiële aspect van al die middelen nog maar te zwijgen...

Elk lijf, elk ziektebeeld, elk budget en elke oplossing is anders!!

PS: Ik rook niet en eet al jaren gezond en sinds de Lymediagnose ook suikervrij. Ik zie de huisarts hooguit 1x per jaar, kom zelden in een ziekenhuis en - op antibiotica na gebruik ik alleen natuurlijke middelen. ;)

Verder bevat het bericht een hoop waarheden, maar door het veroordelende, wijzende vingertje mis ik de goede adviezen bijna. Ja, biologisch is het best - klopt, suiker is funest - inderdaad, antibiotica alleen maakt niet alle bacteriën dood - zeker, reguliere medicatie kan het lichaam nog verder vergiftigen en absoluut, bewegen helpt bij het genezen! Ik ben dus best goed bezig! :D

Liefs,
Nina


Of je een blogger nu inspireert of irriteert, 
de kans is groot dat er over geschreven 
wordt, want zowel toepassen als 
loslaten passeert de 'pen'!


Lees onderaan dit artikel het goedbedoelde advies:
http://moezijniszooo.blogspot.nl/2015/05/maskers-af-een-gevecht-achter-gesloten.html

8 opmerkingen :

  1. Vreemde reactie. Je boos maken is zonde van je energie ;) Als er geen nuttige tips voor je bij staan, gewoon langs je heen laten glijden. Je bent keigoed voor jezelf én voor heel veel mensen aan het zorgen die je informeert via je blog/fb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, dankjewel! Je hebt gelijk hoor, alleen vind ik dat altijd lastig. De negatieve energie die het bij me oproept laat ik via de 'pen' van me afglijden. Dat is de meest effectieve manier voor mij. :)
      Anders blijft het wijzende vingertje steeds voor m'n neus hangen en gaat het me nog meer irriteren. Ik ben inmiddels weer van de kast af, haha!

      Verwijderen
  2. meid, blijf bij jezelf, projecties zullen er altijd zijn. alleen jij weet wat goed voor je is. (ook wat minder is, maar neemt de verantwoordelijkheid ervoor). ik heb enorm respect voor je doorzettingsvermogen. jij hoeft je niet te verdedigen. natuurlijk prima om van je af te schrijven. juist daardoor kan het een eyeopener zijn voor anderen. (bedoel veel blogs). zoals je weet ben ik al jaren beperkt en als ik in al die jaren alle adviezen opgevolgd had, zou ik er niet meer zijn. heb me eroverheen kunnen zetten jaren geleden, me niet schuldig meer te voelen of te denken dat ZIJ denken dat ik niet wil. ga lekker zo door lieverd. je bent een kanjer. xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lief, dankjewel! :) Op een dag laat ik zulke dingen ook gewoon van me afglijden zonder dat het me raakt. ;)

      Verwijderen
    2. groot gelijk nina. gewoon doen waar jij je goed bij voelt dan ben je goed bezig denk ik. ik heb zelf geen lyme, maar volg je blog al een tijdje. zou zeggen: doe zo verder. heb trouwens wel een hele lijst andere beperkingen, vandaar mijn interesse. :)

      Verwijderen
    3. Dankjewel! :) Blijven volgen, want veel mensen hebben Lyme zonder dit te weten...

      Verwijderen
  3. Hallo Nina,

    Ik heb lyme fase 2 en neem o.a. kaardebol in.

    Deze mis ik op je lijst, zie info

    http://www.kaardebol.com/content/het-kruid


    tip gekocht bij :

    https://sites.google.com/site/kaardeboltinctuur/home


    Groet Bram

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Bram,

      Ik weet niet precies welk overzicht je bedoelt, want in dit artikel staan geen middelen genoemd, maar in het overzicht 'Bacteriedodende aanpak' staat ook de Kaardebol genoemd:
      http://moezijniszooo.blogspot.nl/2015/05/lyme-bacteriedodende-aanpak.html

      Liefs,
      Nina

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.