zaterdag 23 juli 2016

Chiropractie en ME


Wist je dat er een link is tussen ME en rugklachten?

Vanochtend was ik bij de chiropractor en die constateerde dat de wervel in mijn bovenrug plat is op de plek waar deze juist bol hoort te lopen. Ik vertelde dat ik wel eens een lezing op YouTube had gezien over de link tussen ME en dat platte vlak. Hier had de chiropractor nog nooit van gehoord, dus ik beloofde de lezing door te mailen.

In het filmpje vertelt dr. Perrin dat ME-patiënten een afwijking in de ruggenwervel vertonen. In een serie van 6 filmpjes wordt uitgelegd hoe dit komt en wat er aan te doen is.


Ik heb de lezing naar de chiropractor doorgestuurd. Ben heel benieuwd of er op dit 'vlak' nu ook behandeling en verbetering mogelijk is!

Voor wie geen Engelse lezing met medische termen kan volgen, heb ik een aantal schermafbeeldingen gemaakt van de presentatie in het filmpje en de tekst vertaald.

De borstwervelkolom.
Het deel dat het meest is aangedaan bij ME

Gespannen houding in de borstwervelkolom

Oude osteochondrose 
(afwijking in kraak- en bindweefsel)

Afwijking in ruggenwervel

Afwijking in ruggenwervel te zien op MRI

Fases die leiden tot ME
• afname van de afvoer van gifstoffen 
naar de lymfevaten in hoofd en nek
(door trauma of aangeboren)
• geblokkeerde drainage van gifstoffen 
naar lymfevaten in de wervelkolom
(door een verkeerde houding of trauma)


• Het sympathische zenuwstelsel raakt overbelast.
• Het zenuwstelsel stort in (?).
• De bloeddoorstroming en lymfedrainage nemen af.
• De hoeveelheid gifstoffen in de hersenen en ruggengraat nemen toe.
• Dit richt nog meer schade aan in het zenuwstelsel.
• Dit verslechtert de lymfedrainage nog meer.
• Dit verhoogt de stapeling van gifstoffen.
Zo ontstaat het ziektebeeld ME.

Fysieke symptomen bij ME:
1a. Pijnlijk lymfevat (klier?)
1b. Pijnlijk Perrins drukpunt
2. Pijnlijke Coeliakie Plexus of Solar Plexus. 
(Een verzameling zenuwen achter de maag, 
tussen het borstbeen en de navel in.)
3. Chronische klachten aan de borstwervelkolom 
met gevoelige drukpunten bij wervel T4/T5/T6
4. Afname van het Cranio-Sacrale ritme 
(voortdurende aanmaak en opname van de hersen-
ruggenmergvloeistof tussen schedel / cranium 
en heiligbeen / sacrium in)


Het is volgens mij zeker de moeite waard om dit eens met een chiropractor of osteopaat te bespreken, want volgens dr. Perrin (de osteopaat in het filmpje) is er zeker kans op herstel d.m.v. zijn behandelmethode, de 'Perrins Techniek'.

Succes!

Liefs,
Nina

1 opmerking :


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.