donderdag 14 juli 2016

Behandeling van bijnieruitputting


Een van de oorzaken voor chronische vermoeidheid is bijnieruitputting door voortdurende overbelasting van lichaam en geest, met vele klachten als gevolg. 

Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze overbelasting, bijvoorbeeld infecties zoals bij mij of langdurige psychische stress.



Yvonne van der Stigt legt op haar blog mooi uit wat bijnieruitputting nu precies is en waarom een huisarts het vaak niet kent, laat staan behandelt.

Ik heb zelf dus last van disfunctionerende bijnieren en regelmatig krijg ik de vraag wat ik hier tegen doe, dus ik zet mijn antwoord voor het gemak even hier neer.

Klachten Ik had vooral last van moe wakker worden en was 's avonds te onrustig om ontspannen in slaap te kunnen vallen op een normaal tijdstip. Ik voelde me 's avonds soms zelfs fitter dan bij het opstaan, maar niet prettig fit. Eerder een opgejaagd gevoel.

Mijn gemiddelde cortisolafgifte was verlaagd, bleek uit een 24-uurs urinetest, maar uit mijn klachten bleek dat de afgifte vooral 's ochtends en 's middags te laag was en 's avonds - wanneer de cortisolaanmaak juist zou moeten dalen - was deze te hoog.

De oorzaak is duidelijk bij mij en wordt behandeld, dus de volgende stap is de bijnieren zoveel terug in balans te krijgen.

Advies Ik kreeg van een lotgenoot die zelf orthomoleculair therapeut is (zie ook haar Facebookpagina Back to Life) het advies om vit C en vit B5 bij te nemen om de bijnieren te ondersteunen en in de ochtend een booster te nemen zoals Astralagus, Rhodiola en Panax Ginseng. Ze adviseerde me om 's avonds 'phosphatidyl serine' in te nemen om de cortisolproductie voor het slapen gaan weer te laten dalen en zo te kunnen ontspannen.

Na dit advies ben ik Adrenal tinctuur gaan gebruiken. Dit middel bevat namelijk o.a. Astralagus, Rhodiola en Panax Ginseng. Het geeft mij duidelijk meer energie overdag!

De Energiekuur van Orthica is ook een optie. Deze bevat naast de kruiden Rhodiola en Panax Ginseng ook vit C en vit B5.

Verder schreef de ME/Lymespecialist waar ik onder behandeling ben (professor De Meirleir) het supplement 5-HTP voor om dieper te slapen en uitgeruster wakker te worden. Dit helpt redelijk, dus phosphatidyl serine heb ik nog niet gebruikt.

Suppletiegebruik
De volgende suppletie zorgde bij míj dus voor meer energie, maar onthoud dat elk lichaam anders is en anders reageert.

Ochtend (10 uur): vit C en B5, Astralagus, Rhodiola, Panax Ginseng
Middag (15 uur): vit C
Avond (21 uur): phosphatidyl serine, 5-htp

Let op: 
Het is vooral belangrijk om de onderliggende oorzaak voor de bijnieruitputting te laten achterhalen en deze aan te pakken. 

Middelen innemen zonder voldoende rust te nemen, zonder de overbelasting op je lichaam te achterhalen en te verminderen, heeft weinig zin. Voortdurende druk (zowel mentaal als fysiek) zal de bijnieren te zwaar blijven belasten, waardoor ook de disfunctie blijft.

Plan van aanpak

Ook Marjolein Dubbers van de website 'Energieke Vrouwen Academie' legt in het artikel Bijnieruitputting - deel 1 mooi uit wat bijnieruitputting precies is en hoe je het herkent. Ook geeft ze in deel 2 een aantal belangrijke tips om de bijnieren te ontlasten.


  • Taken die energie kosten zoveel mogelijk loslaten / aan anderen overlaten en doen wat energie oplevert.
  • Hulp vragen aan anderen om beter te zorgen voor jezelf.
  • Goede nachtrust (ook als je niet kunt slapen toch zonder prikkels en beeldschermen in het donker blijven liggen)
  • Stress reduceren om de bijnieren te ontlasten (stressvolle situaties vermijden, zware inspanning vermijden, op tijd ontspannen, naar grenzen luisteren, gezonde voeding, goede pijnbestrijding, verstoringen laten behandelen enz.)
  • Voldoende ontspanning (bij voorkeur aan het einde van de dag, zonder gezelschap en in de buitenlucht)
  • Dagelijks bewegen om cortisolproductie te stimuleren (bij voorkeur in de ochtend, in de buitenlucht, zonder grenzen te overschrijden,
  • Voeding die de bijnieren ondersteunt 
  • Aanvullen met goede suppletie. 
  • Kruiden gebruiken die de bijnieren ondersteunen.
  • Geloven in herstel en geen negatieve gedachten toelaten. Negativiteit = stress.


Voeding
Een aantal tips uit het E-book van Marjolein Dubbers, 'Eet meer energie':


  • Beperk fruit in de ochtend (vooral bananen). De combinatie fructose en kalium is behoorlijk belastend voor de bijnieren. 
  • Neem eiwitrijke voeding zoals kip, vis, noten en zaden.
  • Sla geen maaltijden over en vermijd honger. Een schommelende suikerspiegel put de bijnieren nog meer uit. 
  • Neem gezonde tussendoortjes (eet 6x ipv 3x)
  • Drink water met wat zeezout.
  • Eet kiemen, olijven en zeegroenten.

Op zijn website Optimale Gezondheid noemt Robert Jan Hendriks ook een aantal voedingstips:


  • Consumeer vitamine C in de vorm van veel zoete rode paprika’s, citrusvruchten, spruitjes, bloemkool, kool, boerenkool, broccoli, spinazie en aardbeien. 
  • Neem voedingsmiddelen die rijk zijn aan B5: eigeel, avocado’s, cashewnoten, pinda’s, bruine rijst, sojabonen, linzen, en broccoli.
  • Vermijd gluten, geraffineerde koolhydraten  en geraffineerde suikers
  • Beperk de consumptie van cafeïne
  • Kies voor vers, natuurlijk voedsel, bij voorkeur biologisch en seizoensgebonden
  • Neem geen conserveringsmiddelen, toegevoegde hormonen, kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen en chemicaliën

Op de website Medical Medium vindt je de tip dat elke maaltijd (om de 2 uur) een combinatie van kalium, natrium en natuurlijke suikers (van fruit) zou moeten bevatten, zoals de combinaties:

  • Appel, selderij en dadel
  • Sinaasappel, avocado en spinazie
  • Zoete aardappel, boerenkool en citroensap
  • Komkommer, avocado en limoensap
  • Banaan, dadels en romeinse sla
  • Kokoswater, gedroogde abrikozen en selderij
  • Kokoswater, bananen en spinazie
  • Peer, bessen en mache
  • Mango, vijgen en selderij
  • Sinaasappelen, koriander en botersla
  • Frambozen, mandarijnen en groen blaadje sla
  • Bessen, rauwe honing en komkommer
  • Appel, dadels en boerenkool
  • Banaan, druiven en rode bladsla
  • Appel, bloemkool en komkommer
  • Watermeloen met limoensap en selderijsap
(Dank voor deze tip, Isabelle Prins)



Meer informatie over bijnieruitputting vind je op: 
www.oergezond.nu/bijnieruitputting

9 opmerkingen :

  1. Ik heb veel baat bij de Endoflex, ik smeer hem 1 a 2 keer daags op mijn bijnieren, ik hoef sinds een paar maanden geen middagslaap meer te doen!!!! En in het oliegroepje (waar ik de olie van heb) zijn er veel meer van dit soort ervaringen, ook mijn menstruaties zijn minder heftig geworden. Dit doet de Endoflex: Het wordt gebruikt om verlichting te krijgen bij: Hormonale disbalans, Schildklierproblemen, PMS, overgewicht, hyperactiviteit, uitgeputte bijnieren en vertraagde stofwisseling. Er zit in (even gekopieerd) A base of sesame seed oil, spearmint (Mentha spicata), sage (Salvia officinalis), geranium (Pelargonium graveolens), myrtle (Myrtus communis), nutmeg (Myristica fragrans), and German chamomile (Matriciaria recutita).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou het boek "bijnieruitputting" van Wilson eens lezen. Als je echt bijnieruitputting hebt (wat goed kan) mis je namelijk in dit artikel nogal wat nuances. Lees vooral het laatste deel, over hoe het allemaal werkt. Dan begin je ook te snappen waarom en hoe die supplementen werken en waarom sommige supplementen nog symtoombestrijding zijn en niet de uiteindelijke oplossing


    Als je teveel cortisol aanmaakt, zul je geen melatonine aanmaken. (Stress is een reactie die bedoeld is om je alert en wakker te houden in een gevaarlijke situatie)

    Maar heb je wel alle benodigde stoffen om melatonine aan te maken?

    5-HTP is een voorstof van melatonine. Dus dat kan helpen om, als je in die hoek tekorten hebt, dat aan te vullen.

    Maar als je een overschot aan cortisol hebt omdat je bijnieren ontregelt zijn, zal je lichaam gewoon geen melatonine WILLEN aanmaken. Je doet er dan goed aan om bijvoorbeeld je bijnier te voeden via supplementen. (cytozyme-ad, ashwagananda of of rhodiola) Zodat je uiteindelijk weer in een normaal ritme komt.

    Of is het misschien magnesiumtekort? Als je magnesiumtekort hebt, word al snel de HHB-as geactiveerd waardoor er signalen komen vanuit de hypofyse dat er cortisol aangemaakt moet worden. Wat dus ook leid tot uitputting van de bijnier en slaapproblemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Veerle bressinck6 november 2016 om 12:30

    Hoi Nina,
    K ben zelf aan het sukkelen met slaap, dus vanalles aan et proberen. Bedankt van de tips ivm adrenal support. Zelf neem ik al sind enige tijd phofatidylserine, bij de eerste die ik aankocht zat er vitE bij en dat werkte goed. Bij de tweede zonder vit E, en weer veel slaapproblemen.. Nu neem ik vit E apart ( niet echt handig), maar val weer terug beter in slaap. Echter om lang genoeg en diep slapen, blijf ik nog zoekende...misschien dat adrenal support helpt. PS. Neem geen Aschwaghanda als je te weinig cortisol aanmaakt, dan werkt het opwekkend ( heeft met verlagende werking bloedsuikerspiegel te maken of zoiets, en uit eigen ervaring ..) :). Ciao veerle

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tips Veerle! (Beter laat dan nooit..) ;)

      Verwijderen
  4. bedankt Nina voor dit te delen met ons. Ik vind dat een mooi gebaar naar iedereen dat ziek is. Ik ben ook in behandeling bij een orthomoleculaire arts en neem adrenalin. Ik ga hem ook eens vragen of ik dit eventueel kan bijnemen.Gr Ilse

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.

Ontvang een email bij elk nieuw artikel