zaterdag 12 november 2016

Genverschillen bij ME

"Wetenschappers uit Queensland (Griffith University) onderzochten bloed van patiënten met matige en ernstige Myalgische Encefalomyelitis (ME).
Bij de ernstig zieke ME patiënten vond men 37 genen die duidelijk te hard werkten en 55 genen die duidelijk te traag werkten in vergelijking met gezonde controlepersonen.

 

In deze studie waren er 92 proteïnekinase-genen in de NK-cellen van ME-patiënten anders gereguleerd dan bij gezonde niet-vermoeide controlepersonen. Deze genen zijn betrokken bij cellen die informatie doorgeven en die cellen treffen ook metabole processen bij ontstekingen.

Bron / meer info: www.me-gids.net
September 2016


* * *

Nova Southeastern University gaat ook onderzoek doen naar genafwijkingen bij ME-patiënten. 

Iedereen die een gentest bij 23andME heeft gedaan en ooit de diagnose ME heeft gekregen, kan meehelpen aan deze grote wereldwijde online studie die werd opgezet door wetenschapper Nancy Klimas.

Doe mee via:

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.