woensdag 5 november 2014

Valt ME te diagnosticeren?

Aantekeningen bij een filmpje met daarin Professor De Meirleir aan het woord.

Vraag: Valt ME te diagnosticeren?

Professor De Meirleir:
"ME is te diagnosticeren, maar we moeten afstappen van alleen andere aandoeningen uit te sluiten en ME vast te stellen doordat de patiënt aan alle criteria voldoet, want daar is zowel de arts als de patiënt niet mee gebaat. Onderliggende ziekteprocessen en mechanismen zoeken die de symptomen verklaren is veel belangrijker. " (Dan kun je gericht behandelen.)

De belangrijkste fysiologische afwijkingen, waarmee ME zich onderscheidt van andere ziekten, zijn:
- Disfunctioneel immuunsysteem
- Chronische infecties
- Darmproblemen
- Gevolgen van oxidatieve stress (gifstoffen die o.a. schade aan DNA veroorzaken)
- Slecht werkende mitochondriën (leidt tot energie- en zuurstoftekort in het lichaam)
- Cardiale afwijkingen, ledematen krijgen te weinig bloed, doordat het hart zich niet volledig vult.
- Inspanningscapaciteit neemt (te) snel af.
- De ventilatie is verstoord en neemt af, het diafragma (spier tussen buik en borstholte) beweegt steeds minder goed. Patiënten worden hierdoor kortademig, o.a. bij het spreken.
- Het herstel na minimale inspanning is verstoord. (Voorbeeld: Nadat een patiënt moest haasten om de bus te halen, was een week herstel nodig.
- Neurologische afwijkingen: de grijze hersenmassa vermindert, het korte termijn geheugen is verstoord, de klachten lijken op Alzheimer
- Verhoogde gevoeligheid voor stress. Dit komt o.a. door een stoornis in de Hypothalamus-hypofyse-bijnier-as, met verlaagd cortisolgehalte als gevolg. De oorzaak ligt overigens in de hogere hersenen, niet in de bijnier;
- Spierafwijkingen: Op moleculair vlak is er verstoring van ionenkanalen.


Bron: YouTube kanaal 
(ME/CVS Vereniging)

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.