maandag 30 maart 2015

Ontgiften | Oil pulling

Oil pulling is je mond spoelen met olie.
Een paar jaar geleden was ik er al eens mee gestart, oil pulling met sesamolie , maar ik vond het zo smerig en kreeg zo snel verzuring in mijn spieren, dat ik het na een paar keer al op gaf.

Maar laatst las ik dat het direct al effectief is, ongeacht hoe lang je spoelt. Ook kreeg ik het advies het heel langzaam op te bouwen, waardoor het steeds langer duurt voor je verzuring voelt. Daarom heb ik het toch maar weer opgepakt, maar dan met kokosolie. Het schijnt toch wel echt heel veel gifstoffen af te voeren.

Hoe werkt het?
Koudgeperste olie heeft van nature een sterk antivirale en antibacteriële werking.
Kokosolie, zonnebloemolie, sesamolie en olijfolie werken het beste.

Oil pulling vindt zijn oorsprong in India, waar mensen deze manier van ontgiften al jaren toepassen voor verschillende aandoeningen en kwalen.

Net als dat een zuig-of smelttablet direct via het mondslijmvlies in de bloedbaan wordt opgenomen, kun je ook via het mondslijmvlies veel gifstoffen aan het bloed onttrekken. Je schijnt tijdens oil pulling ook ontgiftende enzymen aan te maken.

Deze ontgiftingsmethode is erg goed voor het gebit, voor de tong en het tandvlees, maar ook de stofwisseling verbetert, gezondheidsklachten nemen af en de darmen gaan beter functioneren.

Voor chronisch geworden klachten moet je soms wel een jaar volhouden en geduld hebben, maar sommige klachten nemen binnen een week al af.

Hoe doe je het?
Doe het op een nuchtere maag, nog voor het tandenpoetsen.
Neem 1 eetlepel koudgeperste, liefst zo puur mogelijke olie in je mond en spoel, duw, trek, zuig en beweeg de olie door de hele mond en tussen je tanden door.
Slik de olie niet door, het mengsel bevat na het spoelen heel veel gifstoffen en bacteriën.

Hoe lang doe je het?
Hierover zijn de meningen verdeeld, bijna overal wordt 20 minuten geadviseerd, maar in de Werkgroep voor Lyme-patiënten lees ik dat de olie na 4 minuten al verzadigd is. 

Wanneer de olie verzadigd is, zou je lichaam de gifstoffen weer terug op kunnen nemen. Je kunt zien of de olie verzadigd is, als de olie een witte kleur heeft gekregen. Wanneer je te weinig water drinkt, wordt de olie ook niet wit.

Ik hou het zelf maar een paar minuten vol, omdat mijn kaakspieren al snel gaan verzuren en ik gebruik kokosolie die al doorzichtig wit is van zichzelf, dus ik vind het lastig te beoordelen.

Spuug de olie na het spoelen uit in het toilet of -in geval van uithardende kokosolie- in een vuilnisbak of keukenpapier. Niet in de gootsteen, omdat de olie na het spoelen wemelt van bacteriën en gifstoffen en de afvoer door het vet verstopt kan raken.

Spoel je mond vervolgens grondig schoon met lauw water, eventueel met wat zeezout of zuiveringszout er in opgelost. Hierna kun je je tanden en tong poetsen.

Succes! :)

Liefs,
Nina

Bron 1
Bron 2

Update 21-04-2015:
Het spoelen doe ik inmiddels met water en bentonietklei. Ik kan er nergens iets over vinden op internet, maar ik geloof er in. :)

5 opmerkingen :

  1. kokosolie, is toch vast van structuur? Lukt dat daarmee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ja, daarom trek ik ook zo'n vies gezicht, haha! Kokosolie moet eerst even smelten. In de mond of in een glas, als je het glas eerst even in warm water zet oid. Ik gebruik daarom kleiwater voor dit spoelen, trekt ook gifstoffen aan via de slijmvliezen.

      Verwijderen
    2. Je doet dus effectief een theelepel kokosolie in je mond? Wat is je verhouding water/klei?

      Verwijderen
    3. Klopt, gewoon onverdund. Je kunt kokosvet beter eerst laten smelten, want de eerste keer dat ik op een harde brok kokosvet ging kauwen om het te laten smelten was ik meteen kotsmisselijk.

      Verwijderen
    4. Van de klei neem ik een half theelepeltje op een slok water.

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.