dinsdag 7 juli 2015

Verontwaardigd, maar met opgeheven hoofd

Mijn dokter ligt weer onder vuur, hij wordt in de media openlijk een zakkenvuller en bedrieger genoemd, "die de drang voelt om de portemonnee van zijn patienten lichter te maken met zinloze geneesmiddelen".

Nu is het op zijn minst schandalig om de patiënt eerst vergoeding van zorgkosten te weigeren en vervolgens de arts te beschuldigen van geldklopperij, maar dat terzijde.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar nog maar 2 artsen ontmoet die mij daadwerkelijk vooruit hielpen en gek genoeg liggen zij beiden onder vuur. Dit gaat al jaren zo voor wie zich als arts niet houdt aan achterhaalde richtlijnen, maar de wetenschap op de voet volgt.

Professor De Meirleir behandelt in zijn kliniek Himmunitas de chronische vorm van Lyme die niet erkend wordt in Nederland en België, hij komt op voor patiënten van over heel de wereld die nergens anders terecht kunnen, hij gaat na 1 maand antibiotica door met behandelen, wat geen enkel positief effect op Lyme zou hebben volgens de standaard richtlijnen, want de klachten die er nog zijn na een maand behandelen, zouden blijvend zijn en onbehandelbaar. Gelukkig ben ik er zelf het levende bewijs van dat het tegendeel waar is.

De professor trekt zich weinig van alle weerstand aan en voelt hij zich gesteund door het feit dat een overgroot deel van zijn patiënten herstelt van soms een Karnovsky score van hooguit 20 (amper levend) en met zulk vergiftigd bloed dat je er iemand mee kunt doden, zoals hij zelf zegt, terug naar een score van 80.

En wij, patiënten van dit soort omstreden artsen, worden neergezet als psychisch zieken die blindelings deze bedriegers volgen alsof ze een god of goeroe zijn. Alsof wij (al dan niet met psychische klachten) te dom zijn zelf op onderzoek uit te gaan en kennis op te doen. Tja... Ze mogen ons noemen wat ze willen, als ze daarmee onder extra kosten, uitkeringen en vergoedingen uit kunnen komen, maar velen van ons herstellen wel, met een grote dikke middelvinger naar de critici. En wie niet herstelt, heeft dit te danken aan jarenlange misdiagnoses, weigering van de juiste zorg en financiële steun plus ernstig achterhaalde kennis van dit soort lozers. Want dat is wat je bent, een verliezer, als je patiënten niet kunt helpen herstellen en geen oorzaak kunt vinden voor de klachten, maar wel de arts te schande maakt die tòch een oplossing biedt.

We leren steeds beter omgaan met de bespottingen, al protesterend en verontwaardigd, maar met opgeheven hoofd, want zoals de professor zelf zegt: "Als je geen kritiek krijgt, beteken je niets."

Nina
Moezijniszooo.blogspot.nl

Knack | 3-7-2015
'Wat als de hersenen op hol slaan'

Een uiterst treffend citaat uit de lezersbrief van Hans Crombez, in reactie op het artikel 'Wat als de hersenen op hol slaan':
"De reportage legt de vinger op de échte wonde: de behandeling van Chronische Lyme is duur en hier knelt het schoentje. Een aantal partijen hebben sterke budgettaire belangen bij het ontkennen en niet terugbetalen van deze ziekte. Hierin ligt de echte kern van de Chronische Lyme discussie en de zogenaamde “believers” versus “non believers”.
Verzekeringsmaatschappijen, RIZIV/mutualiteiten, maar mogelijk ook politieke partijen die budgetten graag in evenwicht zien, zijn gebaat bij een ontkenning van Chronische Lyme en zeker van de behandeling ervan. De reportage laat duidelijk zien hoe beleidsmakers die het voorschrijfgedrag van de dokters in de VS bepalen, belangrijke belangenconflicten en banden met de verzekeringssector blijken te hebben, met verregaande gevolgen voor patiënten (geweigerde medische behandeling, geen terugbetaling, verlies van werk en uitkering enz..).
De reportage toont hoe iedere dokter, wetenschapper of laborant die het tegendeel wetenschappelijk bewijst monddood wordt gemaakt…"
Lees verder 

Laat je ook je mening achter, in een reactie op dit artikel?

1 opmerking :

  1. Joke Duivenvoorde7 juli 2015 om 14:52

    Het is verschrikkelijk hoe deze geweldige man als een kwakzalver, bedrieger of oplichter oid wordt neergezet. Ik ken hem van 2 consulten in 2000, waarna hij me doorverwees naar Paul van Meerendonk ivm de afstand die niet te doen was. Als het hem om het geld ging, had hij me niet doorverwezen destijds. Juist omdat hij mens is en zag dat het te zwaar was, gaf hij me dat advies.

    Ik hoorde een paar weken geleden dat er in Panorama (Be.) ook een heel negatief artikel over hem gestaan had, dat hij tot nu toe nog geen enkele herstelde lyme patient had.

    Destijds was de diagnose bij mij ME/CVS, en we hebben het zeker een half uur of langer met hem over van alles gehad (ik denk dat hij toen meer tijd had). Hij had voornamelijk Nederlandse patienten vertelde hij ons. Zelfs op zaterdag werkte hij, toen ik terug ging voor de uitslag. Hij was ook nog 15 jr jonger dus diep respect dat hij zich niet uit het veld laat staan en dat hij zich is blijven inzetten om ME verder te onderzoeken en op Lyme uit kwam.

    Ik lig al vele jaren op bed waarvan de laatste 12-13 jr alleen maar. Ik vind het treurig dat er voor zover ik weet op een paar artsen na geen enkele aandacht is voor Lyme. De testen kloppen niet, in Duitsland testte ik positief, in Nederland negatief, dus de huisarts doet niets. 3 maanden geleden ben ik begonnen met bioresonantie en fotonentherapie. Ik kan er nog niets van zeggen, maar heb er veel vertrouwen in.
    xx Joke

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.