woensdag 12 augustus 2015

Cosmetica | Aleppozeep

Vanochtend pakte ik een nieuw stuk Aleppozeep uit de kast en ik las op het etiket:
  • 100% plantaardig 
  • Dermatologisch getest 
  • Dierproefvrij 
  • Geschikt voor alle huidtypes 
  • Biologisch afbreekbaar (milieuvriendelijk) 
  • Vrij van conserveermiddelen 
  • Vrij van synthetische toevoegingen

Daar zal ik ook eens een blogartikel over schrijven, bedacht ik. 

Aleppozeep
Door de moeilijk te behandelen en zeer pijnlijke huidaandoening Hidradenitis Suppurativa (een gevolg van de chronische Lyme-infectie en ME) ging ik een jaar geleden op zoek naar natuurlijke zeep. Liefst met een ontsmettende werking, raadde de huisarts aan. Ik vond dat ik maar eens moest stoppen met het gebruik van chemische rommel op mijn huid en zo kwam ik terecht bij Aleppozeep.

Aleppozeep (of Alepzeep) is zeep die gemaakt wordt van natuurproducten, namelijk olijfolie, laurierbesolie, water, soda en zeezout. 

Aleppozeep wordt ook wel oerzeep genoemd, omdat het de allereerste uitgeharde zeep is die ooit gemaakt werd. Voor die tijd bestonden er alleen vloeibare zepen. Na de uitvinding van Aleppozeep volgden ook gelijkwaardige imitaties, zoals Marseillezeep (Frankrijk), Castillezeep (Spanje) en Nabulsizeep (Palestina).

Aleppozeep wordt al ruim 3000 jaar lang op ambachtelijke wijze vervaardigd in Aleppo (Syrië). Tijdens het uithardingsproces in de zon, wat 9 maanden duurt, wordt de zeep steeds geconcentreerder en uiteindelijk groenbruin van kleur. De originele Aleppozeep wordt pas in stukken verdeeld na het uitharden, waardoor er ongelijke blokken ontstaan. Bij mooie gelijkmatige vormen moet je dus even checken wat de oorsprong is en of er geen onnatuurlijke toevoegingen in zitten.

Huid & haar
De olijfolie reinigt, ontzuurt, zuivert en vitaliseert de huid, de laurier werkt antiseptisch en geeft de zeep een unieke geur. Dankzij deze eigenschappen wordt Aleppozeep een medicinale zeep genoemd.

Aleppozeep laat een beschermende laag achter na het wassen, daardoor droogt huid en haar niet uit. In tegenstelling tot wat chemicaliën in cosmetica doen, ondersteunt Aleppozeep de natuurlijke huidfuncties, waaronder de afweer tegen ziekteverwekkers. Ook is de zeep heel goed in het gezicht, als shampoo en als scheerzeep te gebruiken.
Het verlicht de klachten bij huidproblemen en wondjes dankzij de pijnstillende, kalmerende en genezende werking. De zeep schijnt zelfs zoveel basen te bevatten, dat het kan helpen tegen spierkrampen door het stuk zeep simpelweg tegen de verkrampte spier te houden.

Huishouden
Zelfs hout, leer, textiel, tapijt en natuursteen is goed te reinigen met water en Aleppozeep, daarmee is de zeep een perfect schoonmaak- en wasmiddel. 

Insecten
Zelfs mieren en ander ongedierte blijven weg als je regelmatig de kozijnen en drempels met Aleppozeep reinigt.

Als je dit gegeven optelt bij de ontzurende werking en de ondersteuning van de natuurlijke afweer van de huid, zou dit wel eens kunnen betekenen dat je de huid op natuurlijke wijze beschermt tegen insectenbeten door jezelf te wassen met Aleppozeep. Zeker in combinatie met natuurlijke insectenspray, terwijl producten zoals Deet door hun chemische ingrediënten op lange termijn juist voor verzuring en een verzwakte afweer van de huid zorgen, waarmee je erg aantrekkelijk bent voor insecten en een makkelijke prooi voor de ziekteverwekkers die de insecten met zich mee kunnen dragen.

Eigen ervaring
De zeep is heel zuinig in gebruik. Ik geef eerlijk toe, de geur is even wennen als je andere geuren (synthetische parfums) gewend bent, maar ik vind alle voordelen van de zeep bij elkaar veel zwaarder wegen dan de typische geur, die ik inmiddels zelfs bijzonder aangenaam ben gaan vinden. Het feit dat ik geen chemische (gif)stoffen meer binnen krijg via de huid en mijn huid en lichaam juist verwen, vind ik nog het fijnst!

Sinds ik mijn haar er mee was, voelt mijn haar minder slap en het lijkt stugger en voller.

Ik gebruik ook Marseillezeep met lekkere (natuurlijke) geurtjes, maar deze is niet zo prettig voor het gezicht en voor je haar.

Tip!
Wist je dat je, tussen 2 haarwasbeurten in, bentoniet kleipoeder kunt gebruiken als droogshampoo? Dit doe je door scheidingen te maken in het haar en kleine beetjes poeder er op te strooien, even inwrijven en doorkammen of eventueel met een handdoek/washand inwrijven. Dit is net als Allepozeep heel goed voor haar en huid.

Bron:

Prachtige Allepozeep van het merk Artalep,
te koop bij de webshop 
Beter Leven.

PS: Bekijk ook het filmpje wat 'Gekke Gokker' me stuurde, van de ambachtelijke, bijna schattig-kneuterige wijze waarop Aleppozeep wordt gemaakt.

2 opmerkingen :

  1. Wat een goed artikel Nina over een van de meest natuurlijke zeepsoorten! Wij zijn al jarenlang fan en steunen de zeepmakers in Syrië door hun oerzeep te blijven importeren. We adviseren jou en anderen graag over het gebruik van Alep zeep, welke zeep met welk laurierbesolie percentage het beste bij je past is en wat je er allemaal mee kunt doen. Het is een zeer veelzijdig product geschikt voor de normale tot zeer gevoelige (probleem)huid. Heb je vragen ga naar www.olijverie.nl of mail naar info@olijverie.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aleppo zeep vind ik zo fijne zeep inderdaad romig en zuinig in gebruik, ook handig als scheerzeep. en zo fijn dat het zo natuurlijk is. je kan er zoveel mee. ik koop ze bij softnaturals, en geef ze ook graag cadeau.

    BeantwoordenVerwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.