vrijdag 10 november 2017

Lymetesten onbetrouwbaar en Lymeartsen omstreden


Het is heel goed dat jullie oplettend zijn en mij waarschuwen voor dubieuze artsen, onderzoeken en behandelmethodes in het buitenland, omdat er in een documentaire op tv voor gewaarschuwd werd... maar weet je?

Het maakt voor patiënten die beter worden na een langdurige Lymebehandeling geen moer uit of hun test wel of niet betrouwbaar was, wel of niet voldoende onderbouwd, wel of geen positieve uitslag gaf.

Als de arts genoeg reden ziet om je te behandelen (met het risico voor kwakzalver of geldwolf te worden uitgemaakt of zelfs te worden vervolgd en beboet voor 'onrechtmatig voorschrijven van medicatie') en je uit de rolstoel komt, zoals ik...?

Dan maakt het echt niet uit wat de media, de huisarts, de zorgverzekeraar of de hele wereld er van vindt... Ik lach, want ik huppel vrolijk en steeds fitter verder, omdat het weer kan dankzij omstreden artsen en therapieën!

Het enige vreselijke aan dit verhaal is dat we in ons eigen land aan ons lot worden overgelaten. Geen erkenning, zorg, vergoeding, uitkering en begeleiding krijgen en ook nog eens belachelijk worden gemaakt, mede dankzij programmamakers bij Zembla, die meewerken aan dit soort vieze spelletjes.

En daarom blijf ik schrijven, ook al heb ik inmiddels veel leukere dingen te doen.
Waar we elkaar voor moeten waarschuwen is niet voor buitenlandse artsen of testen maar voor het volgende.

Heb je Lymegerelateerde klachten (zie scoretest), maar was je Lymetest in Nederland negatief en moet je "leren leven" met je klachten of kreeg je diagnoses waar nog geen oplossing voor is? Laat buiten de reguliere zorg verder zoeken. Er is wél kans op beterschap.

Ik ben het bewijs.

Liefs,
Nina

Liken = lief
Delen = tof

4 opmerkingen :

  1. Top artikel! Precies mijn gedachten. En superfijn om te zien dat het nu zo veel beter met je gaat! Liefs Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  2. precies Nederland en de zorg laat mensen in de steek, zeker als je lyme klachten hebt en in Nederland er niets uit de test komt. Mijn dochter loopt nu in Brussel omdat het in Nederland tussen de oren zit. voorlopig kan ze niet veel meer. we hopen op het beste. fijn dat het met jou goed gaat. geniet er maar van.
    gr. Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik was ook in Brussel onder behandeling Anna, het heeft mij goed gedaan. Het is alleen wel belangrijk dat je naast de behandeling van de arts nog extra dingen doet. Dat maakt echt verschil in vergelijking tot de patiënten die alleen de voorschriften opvolgen en verder niks. Vooral extra ontgiften is een must.

      Wens haar sterkte! En ook voor jullie als ouders sterkte gewenst. ♡

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.