vrijdag 20 juni 2014

Wat gebeurt er precies in het lichaam bij ME

Elk lichaam komt in actie bij prikkels (stressoren) zoals:
  • operaties
  • fysieke inspanning
  • stress
(externe stressoren)

en bij
  • virale infecties
  • bacteriële infecties
  • allergieën
(interne stressoren)


Prostaglandines

Elk lichaam heeft een eiwit (NF-kB) dat in actie komt, zodra er stressoren worden waargenomen. Dit eiwit zorgt ervoor dat er o.a. prostaglandines worden aangemaakt, een hormoon wat ons helpt bij het omgaan met stress en pijn.

Bij iemand met ME is er sprake van een overmatige aanmaak van prostaglandines als reactie op stressoren, waardoor er een chronische ontsteking (inflammatie) binnenin de (hersen)cellen (intracellulair) ontstaat. Deze 'intracellulaire inflammatie' kan er toe leiden dat het lichaam ook lichaamseigen of onschadelijke stoffen aanvalt. Dat noemen we auto-immuniteit.

Er is mogelijk sprake van een genetische aanleg, waardoor het immuunsysteem zo reageert. Het kan jaren goed gaan, totdat er ineens iets gebeurt waardoor het immuunsysteem op hol slaat. 1 van bovengenoemde stressoren is dan de prikkel.

Vrije radicalen

Het eiwit NF-kB zorgt er voor dat het lichaam superoxide en stikstofoxide aanmaakt bij het waarnemen van bovengenoemde stressoren, om indringers uit te schakelen en energie te produceren. Ook helpt stikstofoxide bij het leren/onthouden en reguleert het de vaatverwijding. Een goede reactie dus van het lichaam. Zeker als je bedenkt dat latente (sluimerende, inactieve) infecties door stressoren en teveel inspanning weer virulent kunnen worden.

Bij de aanmaak van superoxide en stikstofoxide, ontstaan er schadelijk bijproducten (gifstoffen), die vrije radicalen worden genoemd. Vrije radicalen kunnen behoorlijke schade aanrichten in het lichaam, maar bij een gezond lichaam worden vrije radicalen onschadelijk gemaakt (geneutraliseerd) door anti-oxidanten.

Bij iemand met ME maakt het lichaam zulke enorme hoeveelheden superoxide en/of stikstofoxide aan en zijn er in verhouding zo weinig anti-oxidanten om de hoeveelheid vrije radicalen te neutraliseren, dat er een onbalans ontstaat, met als gevolg dat de vrije radicalen flinke schade aanrichten in het lichaam. Dit teveel aan vrije radicalen wordt oxidatieve stress genoemd.

Wanneer superoxide en stikstofoxide samenkomen, ontstaat er het zeer agressieve vrije radicaal; peroxynitriet. Een teveel aan peroxynitriet wordt nitrosatieve stress genoemd.

Vrije radicalen beschadigen de mitochondria, de celcompartimenten waar binnen energieproductie plaatsvindt.

Ook beschadigen ze het DNA, ze vallen moleculen en genen aan en veranderen deze van structuur, waardoor de eigenschap verandert en ernstige ziektes kunnen ontstaan. De weerstand vermindert, bindweefsels gaan achteruit en er ontstaat een versneld verouderingsproces.

(Bron)

Ontgiften, gezonde voeding (zonder gifstoffen, met anti-inflammatoire werking en extra anti-oxidanten) en werken aan een gezonder immuunsysteem (verbeterde darmfunctie) is dus van groot belang bij ME.


©moezijniszooo.blogspot.nl


Gerelateerde artikelen:

4 opmerkingen :

  1. Ik vermoed dat dit bij ME en Lyme ongeveer hetzelfde werkt?
    Bedankt voor de interessante info.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Nina,

    Bedankt voor je mooie site en je heldere informatie. Ik heb al lang ME en daardoor ook veel moeite om informatie te ordenen en te onthouden. Jij hebt een helder en duidelijk overzicht gemaakt. Dank hiervoor. Sommige tips van je pas ik al toe andere nog niet omdat ook dat veel energie kost. Hoe deed jij dat in het begin?
    Hartelijke groet,

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chris, wat fijn om te horen! Ik heb steeds kleine beetjes aangepast, elke maand bijvoorbeeld een paar nieuwe dingen. Ik deed alleen al wéken over een artikel. ;) Kleine stapjes en veeeel geduld! Vraag gerust advies als je dat kunt gebruiken.

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.