donderdag 6 november 2014

Aantekeningen | Is ME erfelijk?

Aantekeningen bij een filmpje van Wetenschap voor Patiënten (door de ME/CVS Vereniging) met daarin Professor De Meirleir aan het woord.

Deel 3. Is ME erfelijk?        
   
                          
Tijdens een interessante studie van Deidra Buchwelt (?) werden tweelingen onderzocht, waarvan de ene helft ME had en de andere helft niet.           
Er was een zwak genetisch component.      
   
Andere onderzoeken met zowel gezonde mensen als ME patiënten tonen een heleboel (ongeveer 50) genetische afwijkingen aan die een voorbeschiktheid (ziektebevorderende omstandigheid) kunnen bieden voor ME. Dit zie je ook bij bepaalde kankers, MS en andere aandoeningen.

De Meirleir heeft zelf onderzoek gedaan naar Interleukine 17, een scheikundige stof die aangemaakt wordt door ons immuunsysteem en daarin werden afwijkingen gevonden bij ME patiënten.                   
  
Hij heeft ook onderzoek gedaan naar het vitamine D metabolisme bij gezonde mensen en bij ME patienten. Er werden verschillen gevonden in receptoren voor vitamine D. Ook is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen de receptoren voor vitamine D bij iemand die in Afrika woont en bij iemand die in Noorwegen woont. De aanwezigheid van zonlicht speelt hierbij een grote rol. Vitamine D is nodig voor de calciumhuishouding, maar ook voor het immuunsysteem. 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.