vrijdag 29 mei 2015

Lyme | Schimmeldodende middelen

Wat belangrijk is bij de aanpak van Lyme is het totaalplaatje, dus niet alleen aandacht voor de ziekteverwekkers, maar ook voor de uitscheidingsorganen, het immuunsysteem en de darmflora.

Een aantal belangrijke punten op een rij:
  1. Darmreiniging en -herstel
  2. Ontgifting
  3. Verbetering van het immuunsysteem
  4. Aanvullen van tekorten
  5. Gezonde voeding 
  6. Bacteriedodende aanpak
  7. Schimmeldodende middelen 

7. Schimmeldodende middelen 

Bij een verstoorde darmflora of wanneer er bijvoorbeeld behandeld wordt met antibiotica kan dit schimmelgroei veroorzaken, waardoor het goed is om ook schimmeldodende middelen gebruiken.

Dan kun je denken aan het Candida dieet (geen suikers, gisten en schimmels, minder zuivel, meer vezels), appelazijn innemen of mee uitspoelen, probiotica vooral niet vergeten, bentonietkleiwater drinken en een klysma met kleiwater nemen, kefir/yoghurt inbrengen bij vaginale candida, etherische oliën tegen schimmels (tea tree, tijm, kruidnagel, citroen, oregano, geranium en munt bijvoorbeeld); innemen, uitspoelen of inbrengen, kruidentincturen (bijv Cumanda van Nutramedix), colloidaal zilver, komijn/komijnzaadolie, enz.

Wil je een middel vaginaal inbrengen, gebruik dan bijvoorbeeld een biologische tampon die je in het middel doopt.
Meng bijvoorbeeld appelazijn met 1 dr tea tree olie of yoghurt met kurkuma.

Ik licht er een aantal uit die ik zelf gebruikt heb.

  • Bentoniet
Bentonietklei is in staat het 180-voudige van het gewicht aan giftige stoffen, schimmels, bacteriën en parasieten aan zich te binden en af te voeren. De klei wordt gebruikt bij de behandeling van schimmelinfecties zoals candida. Bentoniet kan (gemengd met water) zowel in- als uitwendig worden gebruikt, de candida hecht zich aan de klei en wordt samen met de klei verwijderd.
  • Echinacea
Echinacea (purple coneflower) is nuttig bij de behandeling van de ziekte van Lyme. Het helpt om het immuunsysteem te verbeteren en is een natuurlijke infectiebestrijder die helpt bacteriën, virussen, schimmels te doden.
  • Lactoferrine
Lactoferrine bestrijdt naast bacteriën en virussen ook gisten en schimmels:
Candida sp., Aspergillus fumigatus, Trichophyton. En parasieten: Pneumocystis carinii, Entamoeba histolytica, Plasmodium sp., Giardia en Toxoplasma gondii.
  • Steranijs
Steranijs werkt schimmeldodend en is erg effectief bij candida.
Je kunt steranijs toevoegen aan thee of koud drinkwater. Ik doe altijd een sterretje in mijn waterkan die heel de dag naast me staat. Het geeft een frisse dropsmaak aan het water.
Bron: Mens-en-gezondheid.infonu.nl
Dank voor de tip, Ankie! :)
  • Kurkuma
Kurkuma heeft een uitzonderlijk krachtige antischimmel werking.
Voeg een theelepel toe aan een gebakken eitje bij het ontbijt, aan je citroenwater of gebruik het om kip te kruiden.
Voor een goede opname van kurkuma is een beetje zwarte peper nodig.

Waarschuwing:
Bij schimmeldodende middelen komt de gifstof Scetaldehyde vrij en kan er een Herxheimer-reactie ontstaan. In dat geval het gebruik van het middel halveren of extra ontgiftingsmethodes toepassen, tot het herxen stopt.

Ik zou het leuk vinden om hieronder jouw ervaring te lezen met 1 van de genoemde middelen of eentje die er nog niet tussen staat. :)



Schimmeldodende middelen 

Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.