dinsdag 2 februari 2016

Een stilzwijgend knobbeltje

Er zit al een tijdje een knobbeltje in mijn borst, oorverdovend stil en verraderlijk pijnloos te zijn.

Nu zijn knobbels en hobbels heel 'normaal' bij Lyme en ME, door alle ontstekingen, gifstoffen en ziekteverwekkers in het lichaam, dus onrust of pijn in de borst is niet direct iets om je zorgen om te maken. Het hoort bij het ziektebeeld en is niet iets om je zorgen over te maken, zullen de meeste artsen en lotgenoten zeggen.

Maar - laten we niet alles zomaar onder tafel schuiven - er is ook een verhoogd risico op kanker bij Lyme en ME.
Dit komt door een disfunctionerend immuunsysteem (schadelijke hoeveelheid immuunstoffen), infecties, tekorten van belangrijke hormonen, chronische ontstekingen, ophoping van gifstoffen, enz. Allemaal verantwoordelijk voor celschade, vooral op plaatsen waar zich veel gifstoffen bevinden. Enig idee waar gifstoffen voornamelijk worden opgeslagen? In vetweefsel. Enig idee waar vrouwen relatief veel vetweefsel hebben? Juist... In de borsten. Het gevolg is pijn, ontstekingen, celschade, enz, enz.

Ik beschreef al eerder in een artikel wat celschade doet met een lichaamscel:
"Het immuunsysteem veroorzaakt een ontstekingsreactie om ziekteverwekkers op te ruimen. Wanneer de ontsteking lang aanhoudt, ontstaat er celschade, een mutatie, ofwel een verandering van het DNA van de cel. Deze mutatie zorgt ervoor dat een gezonde lichaamscel, die eerst netjes z'n werk deed als bijvoorbeeld huidcel, opeens heel andere eigenschappen krijgt. Wanneer een gezonde lichaamscel vijf of zes specifieke fouten in het DNA oploopt, verandert deze in een kankercel."
Het is dus niet iets om luchtig over te doen. Laten we vooral realistisch blijven en niet onderschatten wat deze ziektes in ons lichaam kunnen aanrichten. Maar maak je niet teveel zorgen, want zorgen (stress) vergroot de kans op kanker en stress draagt geen oplossing aan. ;) Actie overigens wel! Daarom is het belangrijk om kennis op te doen, ontstekingen aan te pakken, gifstoffen op te ruimen, het lichaam te ondersteunen met de juiste voeding en alle gifstoffen weg te laten die de kans op kanker nog eens extra vergroten.

Knikkers
Ik heb al jaren last van knobbels en cystes in mijn borsten. Vooral mijn linkerborst is net een zak met knikkers. Gevoelige knikkers die komen en ook weer gaan, pijnlijk bindweefsel - met name in de buitenste bovenste hoek, opgezette lymfeklieren, ontstoken melkklieren, cystes en verstoppingen in het klierweefsel waardoor vocht ophoopt. Ook kwamen daar in 2014 lelijke donkerrode striemen bij dankzij een Bartonella-infectie, die later flinke kraters heeft achtergelaten in mijn borstweefsel. En dan heb ik het nog niet eens over de PMS die jaren geleden het feest compleet maakte in vruchtbare periodes, vooral bij het traplopen of op de zij liggen.

Bij Lyme raakt het bindweefsel, dat veelvuldig aanwezig is in de borst, aangetast door de Borreliabacteriën. Deze ziekteverwekkers nestelen zich graag in bindweefsel. Het bindweefsel wordt door de bacteriën afgebroken en als voeding gebruikt, waardoor er gaten in het weefsel ontstaan.
   
Uitstel
Door alle onrust in mijn borsten onderzoek ik ze regelmatig en zo ontdekte ik in september, 2 weken voordat we op vakantie zouden gaan, een nieuw knikkertje. Het zat op een plek waar ik nog niet eerder knobbels had gevoeld. Het deed geen pijn en was kleiner dan ik gewend was, maar bleek toch in staat om alle alarmbellen te laten rinkelen. Ik besloot het gerinkel te negeren. Ik wilde eerst eens fijn op vakantie, na bijna 2 jaar in een Lyme-hel. Zon, zee, strand, boobies in een mooie bikini en genieten van helemaal niks doen op mijn strandbedje onder een palmboom, met uitzicht op zee.


"Ik wilde eerst eens fijn op vakantie; zon, zee, strand, boobies in een mooie bikini en genieten van helemaal niks doen."


Misschien niet verstandig om een onderzoek uit te stellen wanneer het lichaam aangeeft dat er iets niet in orde is, maar ik vond dat ik wel een beloning verdiend had, voordat ik in een volgende fase van onderzoeken zou belanden.

Tijdens de vakantie ging mijn borst steeds meer zeer doen, overal behalve op de plek van het knobbeltje. Vooral nadat ik gecheckt had of het knobbeltje er nog steeds zat, flitsten de pijnscheuten door mijn borst en werd ik 's nachts wakker van de pijn. De hevigheid van de pijn maakte me bang en zorgde dat ik er elk moment van de dag aan dacht. Na een schietgebedje tijdens het snorkelen verdween de angst en ontspande ik, maar de pijn en het gevoel dat er iets niet in orde was bleef.

Direct na de vakantie maakte ik een afspraak bij de huisarts. Hij noemde mijn borstweefsel "inderdaad behoorlijk knobbelig" en vond in de bovenste helft "kluwen knobbels". Mastopathie heet dat, zei hij. "Een nog onbegrepen verandering in de structuur van het bindweefsel en/of klierweefsel van de borsten waardoor voelbare verhardingen en knobbels ontstaan, vaak - maar niet altijd - gepaard gaand met (ernstige) pijn", aldus Wikipedia. 

Nadat de huisarts het bewuste knobbeltje onderzocht had, stelde hij me gerust. Het knobbeltje voelde inderdaad anders en kleiner aan dan de andere knobbels, maar was "mooi glad" en "niet verontrustend". Toch adviseerde hij voor de zekerheid een vervolgonderzoek. Ik had niet anders verwacht, eerlijk gezegd. Tegen de tijd dat ik over die kilometershoge drempel van de huisartspraktijk klim, is het niet voor een zere teen of een kriebel in mijn keel. En meestal ook niet voor iets wat de huisarts zelf kan oplossen.

De pijn waar ik 's nachts van wakker word, kreeg het stempel "normaal", maar pijn waar je 's nachts van wakker wordt, is in mijn wereld niet normaal, dus na deze uitspraak was ik mijn piepkleine beetje vertrouwen in zijn mening alweer kwijt.




"Pijn waar je 's nachts van wakker wordt, is in mijn wereld niet normaal."


Ik zou later die dag gebeld worden door de mamma(=borst) poli van het ziekenhuis voor een hele lijst met afspraken, maar voor het zover was ging ik eerst eens op onderzoek uit, om te kijken welke onderzoeken er allemaal mogelijk zijn en welke onderzoeken schadelijk konden zijn voor mijn toch al zieke lichaam.



Lees verder in deel 2: 'Borstonderzoek | Schadelijk of niet?'

©moezijniszooo.blogspot.nl



Deel 1: Een stilzwijgend knobbeltje





Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.