donderdag 5 februari 2015

Ontgiften | Water filteren

Het kraanwater in Nederland is gelukkig al van zeer goede kwaliteit, maar omdat het toch nog minimale hoeveelheden aan schadelijke stoffen bevat (die je liever niet binnen krijgt als je al teveel gifstoffen in je lijf hebt), kun je er voor kiezen het kraanwater te filteren.

Met schadelijke stoffen bedoel ik:
  • Hardheidsmineralen (kalk e.a.)
  • Zware metalen (lood e.a.)
  • Hallogenen (chloor e.a.)
  • Pesticiden (bestrijdingsmiddelen & beschermingsmiddelen)
  • Medicijnresten (allerhande geneesmiddelen)
  • Hormonen (oestrogenen e.a.)
  • Industriële chemicaliën (oplosmiddelen e.a.)
  • Ongewenste smaak-, geur- & kleurstoffen
  • Schubben (onopgeloste stoffen)
(Bron)

Gefilterd water is geurloos, heeft een lekkerdere smaak dan kraanwater (vind ik), is goedkoper dan bronwater en je hebt geen kalkaanslag meer of vliesjes op de thee. Ook de huisdieren vinden het erg lekker!

Hoe zuiverder het water, hoe beter het wordt opgenomen en verwerkt door je lichaam en hoe beter het helpt bij het ontgiften.

Lastig is wel om uit te vogelen welk filter het beste werkt. Ik heb om te beginnen maar eens de goedkoopste waterfilter van Brita gekocht bij De Tuinen, met bijbehorende filters. Deze filteren wel kalk en metalen, maar bijv. geen medicijnresten. Het water uit deze kan is in elk geval (nóg) schoner dan kraanwater. De meningen over Brita zijn erg verdeeld, maar het lastige vind ik dat je het zelf niet eenvoudig kunt testen.

Bentonietklei is ook in staat om water te zuiveren, maar hoe, daar ben ik nog niet uit. Misschien gewoon via een (gifvrij) koffiefilter? Iemand ideetjes?

In dit artikel lees je meer over het filteren van kraanwater.

Nina


Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.