vrijdag 12 juni 2015

Recept | Onkruid smoothie

Voor dit recept ben ik de tuin in gelopen en heb ik 'onkruid' geplukt. Geen idee waarom het onkruid heet, want het is echt prachtkruid als je ontdekt hoe gezond het is. Het zou in een (moes)tuin eigenlijk niet mogen ontbreken.

Ik heb blaadjes van melkdistel en paardenbloem verzameld en een bosje peterselie afgeknipt en dit heb ik een paar uur laten weken in een bak met water en zuiveringszout. Ik had wel hulp nodig van een vriendin (dank je Renate!), want de melkdistel had ik zelf niet eens herkend. 

Het is wat lastig om hoeveelheden te noemen en ik heb er niet aan gedacht om het te wegen, maar ik heb 1 paardebloemblad gebruikt van wel 30 cm lang en meerdere melkdistelblaadjes die een stuk kleiner waren. Als de smaak te bitter is, zijn het teveel bladeren. Voeg dan meer vocht en fruit toe.

Recept 
Blad(eren) van een paardebloem
Blad(eren) van een melkdistel
10 takjes peterselie 
1 mango
4 vijgen
2 eetlepels zadenmix (chiazaad, lijnzaad, hennepzaad)
2 glazen amandelmelk / kokosmelk / soyamelk en/of water

Minuutje in de blender. Het resultaat is verrassend lekker!


In de blender.

Het resultaat.


Dit recept deel ik slechts ter inspiratie, ik ben geen voedingsdeskundige. Iedere chronisch zieke heeft weer andere klachten, tekorten, allergieën en intoleranties en daarom is 'de juiste voeding' voor iedereen verschillend.

I.v.m. intoleranties vervang ik zelf zuivel voor plantaardige melkproducten, ik eet geen vlees of vis, ik eet wel speltbrood, maar gebruik verder zoveel mogelijk glutenvrije granen en ik gebruik pasta van bruine rijst ipv tarwe. Verder probeer ik transvetten, slechte prostaglandines, geraffineerde suikers en E-nummers te vermijden en maak ik zoveel mogelijk en met steeds meer plezier gebruik van geneeskrachtige voeding uit de natuur.
PS: Ik hou ook erg van chips, friet, snacks en chocola. ;)


Wat is er zo gezond aan dit recept?

  • Paardenbloem
Paardenbloem staat bekend om het verhogen van de galproductie in de lever.
Gal is hèt middel om gifstoffen van de lever naar de darmen te vervoeren, om van daaruit te worden uitgescheiden.
De plant ondersteunt de nieren bij het ontgiften en schijnt ook endotoxines te neutraliseren, dat zijn gifstoffen die vrijkomen bij het afsterven van spirocheten en die voor een Herxheimer-reactie zorgen.

Ook bevat paardenbloem veel bitterstoffen. Bitterstoffen hebben een sterk geneeskrachtige werking op de lever en helpen de lever bij het vangen van vrije radicalen (gifstoffen) en het verwijderen van toxines. Bitterstoffen activeren de afgifte van gal, dat nodig is om de verzamelde gifstoffen naar de darmen te transporteren.

  • Melkdistel
Melkdistel ondersteunt de lever en de nieren, beschermt de lever tegen toxische beschadiging en helpt gifstoffen af te voeren.
De zaden van een melkdistel bevatten nog de meeste geneeskrachtige eigenschappen, dus deze hoef je niet te verwijderen.
Melkdistel bevat een krachtig antioxidant*, heeft een ontstekingsremmende werking, herstelt beschadigd weefsel en gaat de groei van kankercellen tegen.
De plant beschermt ook het lichaam tegen schade door vrije radicalen (gifstoffen)

  • Peterselie
Peterselie vermindert herxheimer-reacties bij een Lyme-behandeling en versterkt het hele lichaam, maar met name de zenuwen door het hoge ijzergehalte. Het heeft door het hoge vitamine C gehalte zelfs kankerremmende eigenschappen.
Peterselie werkt ontgiftend, ontslakkend, immuunversterkend, ontstekingsremmend en zit bomvol voedingsstoffen (vitaminen A, B, C en K, calcium, magnesium, ijzer, fosfor, kalium, mangaan, folinezuur en zwavel).

  • Mango
Mango werkt antidiabetisch, antioxidant*, antiviraal, hartversterkend, bloeddrukverlagend, ontstekingsremmend, antibacterieel, antischimmel, worm- en parasietverdrijvend, immuunsysteemregulerend, koortsonderdrukkend, diarreeremmend, krampstillend en alsof dat nog niet genoeg is beschermt het ook de lever nog en helpt het gifstoffen af te breken. De vrucht helpt ook de huid te beschermen tegen UV-schade door zonlicht.

  • Dadels
Dadels zijn een natuurlijke suikervervanger, ze bevatten veel vezels en versterken het lichaam en immuunsysteem. Ze hebben een ontstekingsremmende werking en bevatten stoffen die vrije radicalen (gifstoffen) uitschakelen. Ook zijn dadels een goede aanvulling bij kanker en chemotherapie en werken ze preventief tegen kanker.
Dadels bevatten vooral veel vitamine A, meerdere B-vitaminen, koper en kalium, maar ook mangaan, magnesium, ijzer, fosfor, calcium en zink.

  • Chiazaad
Chiazaad is goed voor de suikerspiegel, voor de darmen en bij diabetes.
Chiazaad bevat hele hoge hoeveelheden van omega 3, mangaan, fosfor, calcium, ijzer en zink.
(Let op: Dit zaad heeft een bloedverdunnende werking.)

  • Hennepzaad
Hennepzaad bevat veel vitamine E, antioxidanten* en hele belangrijke zuren die nodig zijn bij herstel en opbouw van cellen. Ook bevat hennepzaad belangrijke omega-3 en omega-6 vetten. Hennep is heel goed voor (herstel van) de huid en gaat huidveroudering tegen. Ook zou hennep helpen bij PMS, MS en kanker.

  • Lijnzaad
Lijnzaad is goed voor de suikerspiegel, voor de darmen en tegen ontstekingen. Lijnzaad moet 'gebroken' zijn, anders neemt het lichaam er niks uit op.
Lijnzaad bevat gezonde omega-3 vetten, antioxidanten*, veel vezels en ook magnesium, fosfor en koper.


* Antioxidanten gaan ontstekingen tegen en houden de darmflora in balans. Antioxidanten zorgen er ook voor dat vrije radicalen (gifstoffen) gestopt worden voordat ze de darmen bereiken en helpen toxines uit de darmen verwijderen.


Bronnen:






Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.