zondag 11 januari 2015

Behandeling van Lyme en co

Behandelplan
Er is een nieuw behandelplan binnen, opgesteld door prof. dr. De Meirleir (Himmunitas, BE), gericht op 'chronische zoönotische infecties'. Hier valt Lyme onder, maar ook andere infecties die door dieren op mensen worden overdragen.

Er zijn meerdere infecties gevonden, maar er schijnen er ook nog verstopt te zitten. Mijn immuunsysteem werkt slecht, dus ik heb waarschijnlijk geen antistoffen aangemaakt, waar door sommige testen negatief zijn.

Volgende week ga ik beginnen met de kuur.
Het plan is; 18 maanden lang meerdere antibiotica tegelijk, samen met wekelijks immuunversterkende injecties (GcMAF), hooggedoseerde B12 injecties (2x p.w. 10 mg), antischimmel (Nystatine), maagbeschermers (Omeprazol), Omega-3 en probiotica (Mutaflor of VSL3).

We beginnen met Doxycycline en Clarythromycine als reguliere antibiotica, aangevuld met Lactoferrine als natuurlijke antibiotica.

Het vorige behandelplan hou ik ook nog even aan, op aanraden van de professor.

Gifstoffen
De eerste 9-12 maanden moet ik geen verbetering verwachten, maar wel eerst verslechtering door het vrijkomen van (nóg meer) gifstoffen.

Ik ben de afgelopen weken met ontgiftende maskers en voetenbaden flink wat gifstoffen kwijtgeraakt, waarmee ik voor mijn gevoel wat ruimte heb gecreëerd om weer wat achteruit te kunnen gaan.
In een maand tijd ben ik van niet meer kunnen zitten, lopen of kunnen omdraaien in bed en heel de dag naar lucht happen van de pijn, vooruitgegaan naar soms korte stukjes lopen van bed/bank naar de wc, half zittend kunnen eten en zo goed als geen zenuwpijn meer. 

Het ontgiften is geen oplossing voor de vele infecties in mijn lijf, maar dat het voor vooruitgang zorgt is wel een bewijs dat veel klachten een gevolg zijn van een teveel aan gifstoffen.

Door deze ervaring begrijp ik níet dat ontgiften geen eerste stap is bij het behandelen van ME en/of Lyme. Want dat ook ME-patiënten een schadelijke hoeveelheid gifstoffen hebben in het lichaam, is al lang bekend (zie dit artikel).
Bekend, maar niet erkend..

Herxheimer
De komende tijd zal ik een nieuw werkwoord leren kennen, namelijk 'herxen'. En het zal geen aangename kennismaking zijn! ;) Het woord herxen is afgeleid van Herxheimer-reactie. Dit betekent dat er gifstoffen vrijkomen zodra er bacteriën afsterven. Dit veroorzaakt vergiftigingsverschijnselen, omdat de lever het gif niet snel genoeg krijgt afgebroken en afgevoerd. Deze verschijnselen zijn vaak een verergering van bestaande klachten.

Een Herxheimer-reactie is behalve heel akelig een teken dat de antibiotica effectief is en daarmee tevens een bevestiging dat er inderdaad een infectie actief is. Daarom is het belangrijk om de behandeling vol te houden. Bij een te heftige reactie is het soms nodig om de medicatie te staken en eerst grondiger te ontgiften, dus ik hoop dat ik het vol hou!

Aan de slag!
Je snapt dat de komende tijd in het teken staat van zo veel mogelijk rust pakken en gifstoffen zien kwijt te raken om het 'herxen' zoveel mogelijk te beperken. Ik doe dat o.a door middel van aangepaste voeding, voetenbaden, kleimaskers, gefilterd water drinken, eventueel darmspoelingen (ja, echt..) en door zo weinig mogelijk gifstoffen bìnnen te krijgen via voeding, cosmetica, hygiëne-artikelen, enz.

Dat lijkt tot nu toe al aardig te lukken, dus ik ben er klaar voor!

Wish me luck! :)

Liefs, 
Nina

Regelmatige update:

  • januari - april 2014: 
Doxycycline en Clarithromycine

  • mei - juni 2014: 
Ketek en Tetralysal

  • juli - augustus 2014: 
10 dagen Erythromycine, 20 dagen Tetralysal (herhalen).

  • september - oktober 2014: 
Clarithromycine

  • november 2014 - januari 2015: 
1 week Clindamycine, 3 weken niks (herhalen).

4 opmerkingen :

  1. Hallo nina, ik heb pas een infrarood deken aangeschaft dit schijnt ook goed te helpen bij ontgiften. Kijk maar eens rond op internet. Vind het super knap dat je dit zo volhoud. Denk dat ik me ook maar eens opnieuw laat testen op lyme want ik ben denk ik 10 jaar geleden ofzo getest. Succes met je behandeling en ik blijf je volgen. Groetjes natascha

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Natascha, dankjewel!
      Een goede lyme-arts kijkt verder dan een negatieve lymetest. Ten eerste zijn de testen onbetrouwbaar, ten tweede zijn ze vaak negatief bij een oude infectie, maar dat betekent niet dat de infectie er niet is. Zoek dus een ILADS arts of een arts via AVIG.nl.

      Verwijderen
    2. Dank je wel nina voor die namen van artsen. Ga er volgende week gelijk mee naar de huisarts en dan samen kijken welke de beste is. Laat ik me toch nog eens testen ben benieuwd. Groetjes

      Verwijderen
    3. Ik heb nog wat online gezet voor je Natascha, dat zou je kunnen doorlezen en eventueel mee kunnen nemen naar je afspraak met de huisarts. Dan kun je aangeven dat je liever volgens de ILADS richtlijnen onderzocht wordt. De huisarts moet zich aan de CBO richtlijnen houden, maar die zijn erg achterhaald.

      http://moezijniszooo.blogspot.nl/2015/04/verschillende-opvattingen-over-lyme-cbo.html

      Verwijderen


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.