dinsdag 5 januari 2016

Onderzoek naar oorzaak ME door prof. dr. M. Maes

De Vlaamse neuropsychiater professor dr. Michael Maes (werkzaam en woonachtig in Thailand) was de eerste wetenschapper die aantoonde dat ME/CVS, maar ook fibromyalgie, depressie en ADHD veroorzaakt worden door ontstekingen die binnenin de cel ontstaan door een slecht werkende darm.



Biomedische oorzaak
Aan de hand van wetenschappelijk onderzoek toonde de professor aan dat kenmerkende ME/CVS klachten (o.a. verminderde inspanningscapaciteit, lage herstelcapaciteit, post-exertionele malaise, pijn en cognitieve klachten) verklaard kunnen worden door biologische afwijkingen:

Voeding
Hij concludeerde dat ME/CVS een ontstekingsziekte is die in stand gehouden wordt door een voedingspatroon met te weinig voedingsstoffen, waaronder antioxidanten, die nodig zijn om vrije radicalen (gifstoffen) op te ruimen. Door een tekort aan essentiële voedingsstoffen hopen de gifstoffen op en ontstaan er ontstekingen.

Ja ja, mijn gehamer op ontgiften, ontstekingsremmende voeding, darm- en immuunondersteuning komt niet uit mijn duim gezogen! ;)

Hoe dr. Maes denkt over de theorie dat chronische infecties een rol spelen bij afwijkingen als een lekkende darm en immuundysfunctie, dat is mij niet bekend.

Inspanning
De professor toonde met zijn onderzoeken ook aan dat zowel de klachten als onderliggende pathofysiologische afwijkingen verergeren door lichamelijke inspanning.

Dr. Maes noemde het dan ook "medisch-ethisch onaanvaardbaar" om ME/CVS-patiënten te behandelen met CGT/GET methodes, vooral wanneer de gevolgen van inspanning niet steeds gemeten worden d.m.v. bloedonderzoek, dubbele fietstesten en neurocognitieve testen.

Boek
In 2011 publiceerde hij alle feiten in het boek 'Nooit meer moe', waarin hij het biochemische mechanisme achter de klachten uitlegt en verschillende behandelmethodes bespreekt.

Zijn bevindingen waren op z'n minst baanbrekend te noemen, maar hebben vanzelfsprekend ook veel stof doen opwaaien. Werken in België / Nederland werd de professor (net als veel andere artsen met zogenaamd 'omstreden' behandelmethodes) onmogelijk gemaakt, vandaar dat hij zijn werk heeft voortgezet in Thailand.

Seminar
Aanstaande zondag geeft dr. Maes in Nederland een seminar over de nieuwste ontwikkelingen en behandelmethodes.

Mocht je er bij kunnen zijn, zou je dan een samenvatting van je aantekeningen willen delen onder dit artikel?

Liefs,
Nina
@moezijniszooo.blogspot.com




Bronnen:


Gerelateerde artikelen:

1 opmerking :


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.