dinsdag 4 november 2014

Aantekeningen | Is ME een ziekte?

Aantekeningen bij een filmpje van Wetenschap voor Patiënten (door de ME/CVS Vereniging) met daarin Professor De Meirleir aan het woord.

Deel 1: Is ME een ziekte?

Professor De Meirleir is internist en is sinds 1980 met ME patiënten bezig.
Hij is begonnen met psychologische benadering, maar al snel over gegaan op biomedische onderzoek en behandeling.
Hij heeft reeds 15000 patiënten behandeld.

ME valt bij de WHO onder G93.3. De G staat voor neurologische aandoeningen. (De F staat voor psychiatrie.)
ME is een neurologische aandoening met post-virale vermoeidheid en componenten in het immunologische en metabolische (stofwisseling).
Dr. Ramsey noemde het al ME in de jaren 50, in 1988 werd het voor het eerst CVS genoemd. 

Het blijft een 'syndroom' zolang de exacte oorzaak niet bekend/bewezen is, maar de naam CVS geeft een zeer onjuist beeld van de ziekte.

In 2001 is een nieuwe internationale definitie (ICC) opgesteld in Canada en deze is klinisch (biomedisch) gericht.


Geen opmerkingen :

Een reactie posten


 Ik leg mijn oor te luisteren en leer.
 Ik ben geen expert. Ik probeer.
 Ik denk, zoek en observeer.
Ik schrijf en inspireer.